شاخص توده بدنی چیست و چه چیزی را اندازه‌گیری می‌کند؟

BMI که مخفف شاخص توده بدنی (Body mass index) است، محاسبه‌ای است که گاهی در مراقبت‌های بهداشتی به‌عنوان روشی غیرمستقیم برای تعیین گروه چربی بدن فرد استفاده می‌شود. محاسبه‌گر BMI می‌تواند به شما کمک کند تا معنی این اندازه‌گیری و ارتباط آن با سلامتی و تناسب اندام را بیاموزید.

BMI یک ابزار تشخیصی یا سنجش درصد چربی بدن نیست. BMI بالا ممکن است نشان‌دهنده چربی بالای بدن باشد، اما لزوماً به این معنی نیست که فرد دارای اضافه‌وزن یا چاقی است. این یک نشانه مستقیم از سلامتی نیست.

در برخی از جوامع، BMI به‌عنوان یک شاخص قابل اعتماد برای اندازه‌گیری چربی بدن شناخته شده است. اما این محاسبه در گروه‌های دیگری مانند بدن‌سازان و افراد مسن، چندان کارآمد نیست. روش‌های دیگری وجود دارد که در تخمین چربی بدن دقیق‌تر هستند.

BMI چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟

BMI شما با استفاده از قد و وزن محاسبه می‌شود. این می‌تواند یک نقطه شروع برای درک این مسئله باشد که چربی بدن شما بر سلامتی‌تان تأثیرگذار است. شما می‌توانید برای شروع مکالمه با پزشک خود در مورد راه‌های کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها و بهبود سلامت عمومی خود، از این عدد در کنار سایر سنجش‌های بهداشتی استفاده کنید.

استاندارد BMI

  • فرمول: وزن (کیلوگرم) /
  • مثال: وزن = 68 کیلوگرم. قد = 165 سانتی‌متر (1.65 متر)
  • محاسبه BMI:98

BMI انگلیسی

  • فرمول: وزن (lb) /× 703
  • مثال: وزن = lbs 150، قد = 65
  • محاسبه BMI=96

نتایج حاصل چه معنایی دارد؟

برای بزرگ‌سالان، نتایج BMI به شرح زیر تفسیر می‌شود:

  • BMI زیر 18.5 = کمبود وزن
  • BMI 18.5 تا 24.9 = وزن طبیعی
  • BMI 25 تا 29.9 = اضافه‌وزن
  • BMI 30 و بالاتر = چاقی

توجه داشته باشید که در کودکان به نحو متفاوتی تفسیر می‌شود. از نمودار رشد و صدک‌ها استفاده می‌شود. اگر کودکان در صدک 95 یا بالاتر سن خود باشند، چاق محسوب می‌شوند.

سایر روش‌های اندازه‌گیری چربی بدن

چندین روش برای ارزیابی درصد چربی بدن و توده بدون چربی فرد وجود دارد. این روش‌های به تجزیه‌وتحلیل ترکیب بدن اشاره دارد. برخی از رایج‌ترین اندازه‌گیری‌ها عبارت‌اند از:

توزین زیر آب: این فرآیند که هیدرودنسیتومتری نیز نامیده می‌شود بسیار پیچیده است، بنابراین به‌ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اندازهگیری ضخامت پوست: بسیاری از متخصصان از این روش ساده برای تعیین ترکیب بدن استفاده می‌کنند.

امپدانس بیوالکتریک: این روش متداول برای ارزیابی درصد چربی بدن، وزن کلی بدن، میزان و درصد چربی بدن، حجم عضلات، آب و جرم استخوان را تعیین می‌کند. در حالی که تفسیر آن می‌تواند تحت تأثیر سطح آب‌رسانی و سایر عوامل قرار گیرد، اما با گذشت زمان نتایج دقیقی را ارائه می‌دهند. برخی از مقیاس‌های چربی بدن، برای اندازه‌گیر در خانه از این روش اندازه‌گیری استفاده می‌کنند.

محدودیت‌های BMI

حتی اگر بین BMI و اندازه‌گیری چربی بدن همبستگی شدیدی باشد، محدودیت‌هایی بر اساس جنسیت، سن و توانایی‌های ورزشی فرد وجود دارد.

چربی بدن زنان بیشتر از چربی بدن مردان است و همچنین افراد مسن هم بیشتر از جوانان چربی بدنی دارند. ورزشکارانی که تمرینات زیادی انجام می‌دهند به دلیل بالا بودن سطح جرم عضلات، معمولاً BMI بالایی دارند. این امر سبب افزایش وزن بدن می‌شود.

ترکیب بدن، چربی بدن و BMI

ورزشکارانی که از جرم عضلانی بالایی برخوردارند، باید نسبت به محاسبه BMI آگاه باشند. از آنجایی که عدد BMI نمی‌تواند اجزای مختلف تشکیل‌دهنده وزن بدن را تشخیص دهید، ورزشکاران بهتر است ترکیب بدن و چربی بدن را مستقیماً اندازه‌گیری کنند.

محاسبه BMI برای غربالگری جمعیت در رابطه با خطرات سلامتی مرتبط با چربی بیش از حد بدن، استفاده می‌شود. این ابزار برای اکثر ورزشکارانی که درباره ترکیب بدن خود کنجکاو هستند، عملکرد خوبی ندارد.

خطرات سلامتی مرتبط با BMI بالا

دلیل استفاده از BMI برای غربالگری سلامت عمومی مردم، ارتباط بین اضافه‌وزن یا چاقی و برخی از مشکلات سلامتی است. افرادی که دارای اضافه‌وزن یا چاقی هستند، در خطر موارد زیر قرار دارند:

  • بیماری فشارخون
  • وقفه تنفسی در خواب و مشکلات تنفسی
  • دیابت نوع 2
  • بیماری قلبی مزمن
  • سکته
  • آرتروز
  • برخی از سرطان‌ها

درک این نکته مهم است که چاقی بدن تنها عامل پیش‌بینی کننده سلامتی نیست. محققان در تلاش‌اند تا “تناقض چاقی” را درک کنند. متخصصان دریافتند که با وجود اثرات منفی اضافه‌وزن یا چاقی، شواهد نشان می‌دهد که اضافه‌وزن یا چاقی خفیف، با بهبود بقا مرتبط است.

تناسب اندام نیز مهم است. محققان دریافتند که داشتن اندام متناسب، اثرات مضر چربی بدن و سایر عوامل خطرناک قلبی و عروقی ازجمله اضافه‌وزن / چاقی، سندروم متابولیک، دیابت نوع 2 و فشارخون را خنثی می‌کند.

کلام آخر

در حالی که شاخص توده بدن می‌تواند ابزار مفیدی برای برخی افراد باشد، اما این فقط یک عدد است که باید با شواهد دیگر در تعادل باشد. با ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی خود در مورد بهترین روش درک BMI به‌عنوان بخشی از یک برنامه جامع برای سلامتی و طول عمر صحبت کنید.

اگر تمام روش‌های لاغری را امتحان کرده‌اید و نتیجه نگرفته‌اید

کلینیک لاغری وندا شما را بدون رژیم، بدون ورزش و بدون عوارض، و با ضمانت‌نامه کتبی به اندام دلخواهتان می‌رساند