کلینیک لاغری و تناسب اندام وندا

عوارض طولانی‌مدت بعد از جراحی اسلیو معده

عوارض طولانی‌مدت بعد از جراحی اسلیو معده

جراحی گاسترکتومی معده که به آن جراحی اسلیو معده نیز گفته می‌شود، یکی از انواع جراحی‌های کاهش وزن یا لاغری است که در آن قسمت بزرگی از معده (حدود ۸۰ درصد) توسط جراحی به ‌روش لاپاراسکوپی به‌منظور کاهش حجم معده برداشته می‌شود. این عمل جراحی نیز مانند هر عمل دیگری عوارض و خطرات جسمی و روحی خاص خودش را دارد که پیش از تصمیم جدی برای انجام این نوع جراحی کاهش وزن و لاغری باید از آن آگاه باشید.

در عمل اسلیو معده، پس از عمل معده شبیه به یک لوله (اسلیو به معنای آستین) شده و حجم بسیار کمی غذا در حدود ۱۲۰ میلی‌لیتر مایعات یا ۱۱۳ گرم بیشتر گنجایش ندارد که باعث می‌شود ظرفیت معده و حجم غذایی که فرد می‌خورد به طرز چشمگیری کاهش یافته و درنتیجه فرد لاغر شود.

عناوینی که در این مقاله خواهید خواند +

خطرات و مزایای جراحی اسلیو معده

کاهش چشمگیر حجم معده باعث می‌شود فرد در هر وعده، تنها بتواند حدود ۱ فنجان مواد غذایی میل کند. از آنجایی که این حجم از مواد غذایی بسیار کم بوده، لذا دریافت کالری نیز کاهش یافته و درنتیجه لاغری و کاهش وزن را به دنبال دارد.

جراحی اسلیو معده، یک عمل دائمی بوده که می‌تواند نتایج بسیار مفیدی برای افرادی که دچار چاقی مفرط بوده و رژیم‌های غذایی مختلف و ورزش‌های سنگین هم پاسخگوی کاهش وزن و رسیدن او به تناسب اندام نبوده، به همراه داشته باشد. به‌طور کلی، جراحی اسلیو معده در مقایسه با سایر عمل‌های جراحی کاهش وزن و لاغری روشی ایمن‌تر است.

بهتر است بدانید، احتمال مرگ یا کما پس از این جراحی بسیار پایین است اما شما نیز به‌عنوان فردی که قصد انجام چنین عمل جراحی سنگینی را دارد باید اطلاعات خود را در زمینه عوارض و خطرات جراحی گاسترکتومی معده افزایش دهید.

عوارض و خطرات جراحی اسلیو معده می‌تواند از موارد جزئی تا حاد را شامل شود. البته در موارد بسیار نادر عوارض حاد و پیشرفته در مدت‌زمان کوتاهی پس از عمل جراحی  خود را نشان می‌دهند. این عوارض می‌تواند شامل خونریزی داخلی، درد شدید، نشتی آنتاستاموتیک به روده و لخته شدن خون باشند.

معمولاً عوارض پس از این عمل جراحی به دو دسته کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت تقسیم می‌شوند. عوارض طولانی‌مدت عمل جراحی اسلیو معده که در این مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد اغلب ۶ ماه پس از انجام جراحی خود را نشان داده یا حتی در مدت‌زمان طولانی‌تری نیز ادامه می‌یابند.

جراحی اسلیو معده به‌تنهایی نمی‌تواند باعث کاهش وزن شما شود، بنابراین بسیار اهمیت دارد که در همان روزهای اول و دوره نقاهت پس از جراحی طبق دستور پزشک و رژیم غذایی خاصی که به شما می‌دهد عمل کرده و سبک زندگی ناسالم گذشته خود را که شامل پرخوری و بی‌تحرکی بوده کنار بگذارید. همان‌طور که اشاره شد در این عمل حدود ۸۰ درصد حجم معده برداشته شده و فرد در هر وعده حدود یک فنجان مواد غذایی می‌تواند میل کند، بنابراین باید بر اساس دستور پزشک تغذیه خود، مصرف غذا را محدود کرده و بر اساس دستورهای پزشکتان پس از جراحی عمل کرده تا عوارض پس از اسلیو معده را به حداقل برسانید.

بهتر است بدانید عوارض پس از عمل جراحی اسلیو معده، تا حد زیادی به پایبندی شما به دستورات پزشک و پیروی از رژیم غذایی و سبک زندگی جدیدتان بستگی دارد.

جراحی اسلیو معده، بای‌پس معده یا گاستریک باندینگ (حلقه‌گذاری معده)

انواع مختلفی از جراحی‌های کاهش وزن وجود دارد که اسلیو معده تنها یکی از آن‌ها است. این عمل‌های لاغری و کاهش وزن تفاوت بسیار زیادی از روش انجام تا عوارض و خطرات پس از آن با یکدیگر دارند. بهتر است برای انتخاب بهترین روش جراحی کاهش وزن، با پزشک خود مشورت کرده تا مناسب‌ترین گزینه برای رسیدن به تناسب اندام را به شما پیشنهاد دهد.

در خصوص عمل‌های جراحی کاهش وزن بهتر است دو نکته را به خاطر داشته باشید:

  • عمل اسلیو معده برخلاف حلقه‌گذاری یا همان «گاستریک باندینگ» که در آن معده به وسیله یک حلقه به دو قسمت تقسیم می‌شود، دائمی بوده و اگر عارضه یا مشکلی پیش بیاید می‌توان این حلقه را طی یک عمل جراحی دیگر برداشت، اما در عمل اسلیو معده که دائمی است، بخش بزرگی از حجم معده برداشته می‌شود که نمی‌توان آن را با چیز دیگری جایگزین کرد.
  • در صورتی که طبق رژیم غذایی تجویزشده توسط پزشک عمل نکنید، ممکن است کاهش وزن چندانی پس از عمل اسلیو معده نداشته باشید. این در حالی است که معمولاً افرادی که تحت عمل «بای­پس معده» قرار می‌گیرند، وزن بیشتری از دست داده و می‌توانند روند کاهش وزن خود را برای طولانی‌مدت نیز ادامه دهند.

عوارض و خطرات اسلیو معده

عوارض این جراحی طیف گسترده‌ای از مشکلات تغذیه‌ای گرفته تا مشکلات جسمی و روحی را شامل می‌شوند. در این مطلب به مهم‌ترین و شایع‌ترین عوارض پس از انجام این جراحی اشاره خواهیم کرد.

عوارض جراحی‌های کاهش وزن می‌تواند بسیار جدی باشد، به‌همین دلیل ما در کلینیک لاغری وندا به شما روش‌های لاغری غیر جراحی را پیشنهاد می‌کنیم. برای مشاهده نمونه کارهای ما می‌توانید تصاویر قبل و بعد لاغری در کلینیک وندا را مشاهده کنید.

عوارض تغذیه‌ای

یکی از عوارض و مشکلات پس از انجام عمل جراحی اسلیو معده، مربوط به مشکلات تغذیه و کاهش وزن بوده که شایع‌ترین آن عبارت‌اند از:

۱. عدم تغییر وزن

همان‌طور که اشاره شد، هدف اصلی عمل جراحی اسلیو معده، کاهش وزن است اما این احتمال نیز وجود دارد که به‌اندازه پیش‌بینی‌شده وزن فرد کاهش نیابد. ممکن است در روزهای ابتدایی و دوره‌ای کوتاه‌مدت، فرد به‌خوبی روند کاهش وزن را طی کند، اما این امکان وجود دارد که پس از مدتی، وزن وی به حالت قبل بازگشته و دوباره دچار چاقی و افزایش وزن شود. علاوه بر این کاهش مصرف مواد غذایی منجر به کاهش دریافت کالری شده که به معنای دریافت کمتر مواد مغذی توسط بدن است که می‌تواند مشکلات سوءتغذیه و کمبود ویتامین و سایر بیماری‌های مربوطه را به دنبال داشته باشد.

۲. عدم کسب نتیجه دلخواه از عمل جراحی

یکی از شایع‌ترین و جدی‌ترین مشکلات پس از عمل جراحی اسلیو معده، عدم کاهش وزن فرد و بی‌تأثیر بودن عمل جراحی است. این مشکل به‌خصوص زمانی خود را نشان می‌دهد که فرد طبق دستور پزشک عمل نکرده و به‌مرور زمان حجم وعده‌های غذایی خود را افزایش می‌دهد. بهتر است بدانید حتی با برداشتن حجم زیادی از معده، تنها در دوره‌ای کوتاه‌مدت است که معده ظرفیت پذیرش حجم کمی از غذا را دارد و اگر بیمار به‌مرور حجم غذای خود را افزایش دهد، ظرفیت معده بیشتر شده و فرد نتیجه دلخواه را از عمل جراحی سنگین انجام‌شده، نخواهد گرفت.

۳. افزایش مجدد وزن

همان‌طور که در مورد قبل اشاره شد، در دوره‌ای کوتاه‌مدت پس از عمل جراحی است که معده ظرفیت بسیار کمی برای پذیرش مواد غذایی (حدود یک فنجان) را دارد اما با گذشت زمان معده می‌توان ظرفیت و حجم خود را دوباره افزایش داده و فرد می‌تواند مقدار بیشتری غذا بخورد. این مورد باعث توقف کاهش وزن و شروع دوباره افزایش وزن و چاقی خواهد شد.

نکته: مسئله بسیار مهمی که پس از عمل جراحی اسلیو معده باید به آن توجه داشت این است که این عمل جراحی به‌تنهایی نمی‌تواند باعث کاهش وزن فرد شود. شاید در دوره‌ای کوتاه‌مدت با کاهش ظرفیت معده و حجم غذای دریافتی فرد وزن قابل توجهی از دست بدهد اما، رعایت رژیم غذایی و عمل به دستورات پزشک نیز یکی از مهم‌ترین مواردی است که برای حفظ تناسب اندام پس از عمل جراحی در طولانی‌مدت الزامی است. گاهی ممکن است فرد سه سال پس از انجام عمل جراحی و با شروع دوباره سبک زندگی ناسالم خود، دچار مشکل چاقی شود. بنابراین رعایت رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامین، سبک زندگی سالم و شروع ورزش مداوم پس از پایان دوره نقاهت تأثیر بسیار زیادی در رسیدن به تناسب اندام ایده‌آل دارد.

۴. کمبود مواد غذایی

جالب است بدانید، برخلاف بسیاری از عمل‌های جراحی کاهش وزن مانند، بای­پس معده، عمل گاسترکتومی تأثیری در توانایی جذب مواد مغذی در بدن و روده ندارد و تنها حجم غذایی که فرد می‌خورد، کاهش چشمگیری دارد. این حجم کم غذا می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند سوءتغذیه و کمبود ویتامین که بیماری‌های مزمنی مانند اسهال، حالت تهوع یا عدم جذب کالری کافی که با خستگی مفرط و بی‌حالی همراه است، شود.

در چنین شرایطی پزشک و متخصص تغذیه معمولاً با تجویز یک رژیم غذایی کامل و سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی یا تجویز مکمل‌های دارویی و ویتامینه مشکل را برطرف می‌کند.

۵. عدم توانایی معده در تحمل غذا

یکی از مزایای عمل جراحی اسلیو معده این است که فرد هیچ محدودیتی در انتخاب خوردن مواد غذایی مختلف ندارد، اما حجم غذای دریافتی باید به‌اندازه‌ای باشد که پزشک تجویز می‌کند. معمولاً در اغلب جراحی‌های کاهش وزن و لاغری، فرد پس از انجام عمل تنها می‌تواند از مواد غذایی خاصی استفاده کند، اما در عمل گاسترکتومی تنها چیزی که اهمیت دارد، حجم غذای دریافتی است. با این حال، این مورد بدان معنا نیست که فرد بعد از عمل اسلیو می‌تواند انواع مواد غذایی را بخورد، بلکه در مواردی معده توانایی تحمل برخی از غذاهای مانند، غذاهای خیلی تند، شور، پر ادویه یا فست فود و شیرینی‌ها را ندارد.

در سال ۲۰۱۸ روی افرادی که عمل اسلیو معده انجام داده بودند، مطالعاتی انجام شد که مشخص کرد، پس از این نوع عمل جراحی توانایی معده در هضم و جذب غذاهایی مانند گوشت قرمز، نان سفید، برنج و غذاهای سرشار از نشاسته و کربوهیدرات مانند ماکارونی بسیار کاهش می‌یابد. این مورد به دلیل تغییرات آناتومیکی معده و فیزیولوژیکی معده است که برای محدود کردن حجم غذای دریافتی انجام می‌شود، بنابراین افرادی که تحت این عمل جراحی قرار می‌گیرند، نمی‌توانند هم‌زمان انواع مختلفی از غذاها را باهم نوش جان کنند.

عوارض جسمی پس از عمل جراحی گاسترکتومی معده

برخی از عوارض و مشکلات عمل جراحی گاسترکتومی معده می‌تواند دستگاه گوارش را درگیر کند. این عوارض ممکن است بلافاصله پس از عمل جراحی خود را نشان داده یا در طولانی‌مدت ظاهر شوند.

۱. سوءهاضمه

سوءهاضمه یا ناراحتی و درد معده یکی از شایع‌ترین عوارض پس از عمل جراحی اسلیو معده است. این مورد به دلیل کاهش حجم معده و تغییر در روش هضم و حرکت غذا از معده به روده بروز می‌کند.

۲. حالت تهوع

حالت تهوع شدید نیز یکی از متداول‌ترین عوارض، پس از انجام عمل گاسترکتومی معده است. این مورد می‌تواند در روزهای ابتدایی پس از عمل بسیار شایع و شدید بوده و حتی در روزهای بعد از بهبودی و پایان دوره نقاهت نیز همچنان ادامه یابد. اگرچه هنوز دلیل اصلی بروز چنین مشکلی چندان مشخص نیست اما ممکن است این حالت تهوع می‌تواند به دلیل ماندن مدت‌زمان طولانی‌تر غذا در معده به فرد دست بدهد. معمولاً پزشک برای درمان این مشکل از داروهای ضد تهوع یا رژیم‌های غذایی خاص استفاده می‌کند.

‌۳. اسهال

برخی از بیماران پس از عمل جراحی گاسترکتومی معده، به‌شدت با مشکل دفع مواد غذایی مانند اسهال روبه‌رو می‌شوند. بروز این مشکل دلایل بسیار زیادی دارد که ازجمله آن می‌توان به تغییر در باکتری‌ها روده و ورود سریع مواد مغذی هضم نشده به روده کوچک رخ دهد.

در صورتی که فرد برای مدت‌زمانی طولانی پس از عمل جراحی درگیر چنین مشکلی باشد باید به متخصص یا جراح گوارش مراجعه کند. اسهال بیش از حد می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی مانند کم‌آبی شدید یا سوءتغذیه شود.

۴. شل شدگی و آویزان شدن پوست

این عارضه در اکثر عمل‌های جراحی کاهش وزن و لاغری شایع و مشترک است. این مورد به دلیل کاهش وزن ناگهانی و از دست رفتن خاصیت کشسانی پوست در محل تجمع چربی است. بسیاری از افراد پس از عمل جراحی لاغری، معمولاً عمل دیگری برای برداشتن این پوست‌های اضافی به نام «پانیکولکتومی» یا «پیکرتراشی» انجام می‌دهند. اغلب جراحان به بیمارانی که عمل کاهش وزن و لاغری انجام داده‌اند، توصیه می‌کنند برای برداشتن پوست‌های اضافی و رفع شل‌شدگی پوست، پس از عمل برای شکل‌دهی به اندام‌ها از گن‌ها و بانداژهای مخصوص استفاده کرده و با پایان دوره نقاهت و پایبندی به رژیم غذایی سرشار از پروتئین ورزش‌های سبک و عضله‌سازی را شروع کنند و در صورتی که پاسخ موردنظر را از این راه‌ها نگرفتند، یک تا دو سال پس از عمل جراحی اقدام به برداشتن پوست‌های اضافی کنند.

عوارض و بیماری‌های پزشکی پس از گاسترکتومی معده

گاسترکتومی معده می‌تواند در طولانی‌مدت یا بلافاصله پس از عمل جراحی در دوران نقاهت منجر به بروز بیماری‌های خفیف یا حاد شود. اگر در مورد درگیر شدن با بیماری‌های پس از عمل جراحی کاهش وزن نگران هستید یا دچار هرکدام از موارد زیر شده‌اید بهتر است پزشک خود را در جریان گذاشته و سریعاً اقدام به درمان کنید:

۱. ادامه شرایط مزمن پس از عمل

دیابت، فشار خون بالا، تنگی نفس یا تندنفسی، تپش قلب شدید، احساس بی‌قراری غیرعادی و غیره، ازجمله مشکلات و بیماری‌های مزمن پس از عمل جراحی گاسترکتومی معده است. این مشکلات معمولاً در دوران نقاهت بسیار شایع بوده اما برخی از افراد ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها پس از عمل جراحی نیز همچنان با این مشکلات و بیماری‌ها درگیر باشند. در صورتی که این بیماری‌ها برای مدت‌زمانی طولانی ادامه داشتند، بهتر است سریعاً پزشک خود را در جریان گذاشته تا درمان‌های مربوطه را آغاز کند.

۲. بیماری رفلاکس معده (GERD)

سوزش یا رفلاکس معده، احساس نفخ و فشار در معده و شکم، سیری زودهنگام یا درد و ناراحتی معده از شایع‌ترین عوارض این جراحی هستند که اغلب برای درمان آن پزشک داروهای تخصصی تجویز می‌کند. در صورتی که با چنین مشکلاتی روبه‌رو هستید از هرگونه درمان دارویی و خانگی خودسرانه برای آرام کردن معده خود جدا خودداری کنید.

۳. زخم معده

زخم معده نیز یکی از شایع‌ترین عوارض پزشکی پس از انجام عمل گاسترکتومی معده است. این عارضه معمولاً باعث تیره‌رنگ شدن مدفوع، وجود خون در استفراغ و درد و سوزش شدید معده همراه است. اگر دچار چنین مشکلی هستید، سریعاً به پزشک خود مراجعه کرده و مراتب را به او اطلاع دهید، معمولاً زخم معده به‌راحتی با آندوسکوپی تشخیص داده شده و پزشک برحسب میزان درگیر شدن معده با این مشکل درمان دارویی را آغاز خواهد کرد.

۴. سنگ صفرا

سنگ صفرا، عارضه‌ای است که در اغلب جراحی‌های کاهش وزن و لاغری اتفاق می‌افتد. معمولاً پزشکان برای درمان این مشکل عمل «کوله سیستکتومی» (جراحی برداشتن کیسه صفرا) را انجام می‌دهند.

۵. انسداد معده

ایجاد زخم و باریک شدن محل خروجی معده که به آن «تنگی معده» نیز گفته می‌شود، باعث خواهد شد که عمل هضم غذا بسیار دشوار یا حتی در مواردی غیرممکن شود. در چنین حالتی جراح برای درمان عارضه انسداد معده، با یک عمل جراحی ناحیه تحت فشار را آزاد کرده و مشکل عدم هضم غذا برطرف خواهد شد.

 ۶. چسبندگی اندام داخلی شکم

اندام‌ها و بافت‌های داخلی شکم به‌طور طبیعی جهت راحت بودن عمل هضم و جذب مواد غذایی، لغزنده هستند. پس از عمل جراحی، ایجاد زخم در هرکدام از اندام‌های داخلی این ناحیه می‌تواند باعث چسبندگی بافت‌های ناحیه تحت عمل شود. این مورد باعث ایجاد احساس ناخوشایند کشش و درد در ناحیه شکم می‌شود که گاهی با تحرک یا حتی راه رفتن ساده نیز فرد دچار احساس درد شدید خواهد شد. چسبندگی اندام‌های داخلی بدن می‌تواند باعث انسداد روده کوچک شود که بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان را به دنبال خواهد داشت.

۷. آبسه

آبسه یا ورم معده درواقع مجموعه‌ای از مواد عفونی (چرک) در بدن است که در چیزی شبیه به کیسه جمع شده و در صورت عدم رسیدگی می‌تواند پس از باز شدن باعث انتقال عفونت و بیماری‌های مختلف به سایر نقاط بدن شود. این مورد معمولاً در مدت‌زمان کوتاهی پس از عمل جراحی، به دلیل نشت یا ریختن محتوای معده به روده و حفره شکم بروز می‌کند. در جراحی اسلیو معده، آبسه و عفونت معمولاً در ناحیه طحال اتفاق می‌افتاد که در موارد نادر پس از تشخیص، پزشک برای جلوگیری از گسترش عفونت و بروز مشکلات دیگر برای بیمار، این اندام طی یک عمل جراحی دیگر برداشته می‌شود. آبسه طحال در عمل گاسترکتومی معده بسیار نادر است و اغلب بیماران با مراجعه به یک پزشک حاذق دچار چنین مشکلی نمی‌شوند.

۸. اختلال خط بخیه (SLD)

اختلال خط بخیه یا نشت بخیه، در مدت‌زمان کوتاهی پس از عمل جراحی خود را نشان می‌دهد. در برخی موارد، آن ناحیه از معده که پس از برداشته شدن بخیه می‌خورد می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند نشت اسید معده به حفره شکمی و آسیب به اندام‌های داخلی شود که فرد برای درمان آن نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد. لازم به ذکر است اختلال خط بخیه حتی ماه‌ها و سال‌ها بعد از عمل نیز می‌تواند اتفاق بیفتد.

۹. فتق

هر موضعی در بدن که تحت عمل جراحی باشد، می‌تواند دچار مشکل «فتق» شود. فتق درواقع زمانی اتفاق می‌افتد که اندامی با ضعیف شدن عضله نگه‌دارنده خود که تحت عمل جراحی بوده از جای خود خارج شده که باعث ورم یا خونریزی داخلی می‌شود. از آنجایی که عمل گاسترکتومی به ‌روش «لاپاراسکوپی» انجام می‌شود، احتمال بروز فتق بسیار پایین خواهد بود، اما اگر فرد خود، مراقبت‌های لازم را انجام ندهد یا در دوره‌ای کوتاه پس از انجام عمل شروع به ورزش یا جابه‌جایی اشیاء سنگین کند، می‌تواند درگیر مشکل فتق شود. فتق معمولاً به‌صورت یک برآمدگی کوچک در محل برش جراحی خود را نشان می‌دهد.

نکته: حتی سال‌ها و ماه‌ها بعد از عمل جراحی نیز، فرد می‌تواند دچار مشکل فتق شود، بهتر است در صورت بروز این عارضه سریعاً با پزشک خود تماس گرفته و برای درمان این مشکل اقدام کنید.

عوارض روحی و اجتماعی پس از عمل جراحی گاسترکتومی معده

جراحی اسلیو معده می‌تواند علاوه بر عوارض جسمی یا بیماری‌های مختلف، باعث بروز مشکلات روحی، روانی و اجتماعی نیز شود. بعضی از افراد پس از عمل جراحی کاهش وزن معمولاً در برقراری رابطه با دیگران دچار مشکل می‌شوند که تأثیر بسیار زیادی بر سلامت روحی و روانی آن‌ها دارد. در چنین حالتی بهتر است فرد در کنار پزشک، از یک مشاور یا روان‌درمانگر نیز کمک بگیرد.

۱. اعتیاد و روی آوردن به مواد مخدر

اغلب افرادی که دچار چاقی مفرط بوده‌اند، معمولاً پس از عمل جراحی کاهش وزن و کم شدن حجم غذای دریافتی دچار نوعی خلأ روحی می‌شوند که ناشی از عادات ناسالم غذایی پیش از عمل جراحی است. زمانی که فرد پس از عمل جراحی نمی‌تواند غذاهای دلخواه خود را بخورد یا حجم غذایی که باید بخورد بسیار کم است، به‌نوعی احساس ضعف، ناتوانی و خلأ خواهد کرد، به همین دلیل برای دور شدن از چنین احساسی به استفاده از مواد مخدر، یا اعتیاد روی می‌آورد.

کلام آخر

یکی از استانداردهای مهمی که دانشمندان، پزشکان و جراحان به‌عنوان معیاری برای ارزیابی میزان موفقیت و ایمنی جراحی‌ها از آن استفاده می‌کنند، بررسی بازخورد نتایج ۱۰ ساله است.

بیمارانی که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار می‌گیرند، معمولاً به‌صورت طولانی‌مدت برای بررسی وضعیت کلی سلامتی باید مرتب به پزشک مراجعه کنند تا در صورت بروز هرگونه عارضه یا بیماری خاصی دلیل آن بررسی شده و روش جراحی نیز اصلاح شود.

جراحی اسلیو یا گاسترکتومی معده یک روش جراحی لاغری نسبتاً جدید است، بنابراین اطلاعات و سوابق پزشکی مربوط به این عمل نسبت به سایر انواع جراحی‌ها کمتر از ۱۰ سال است. به همین دلیل، به‌مرور زمان ممکن است عوارض یا بیماری‌ها و خطرات دیگری نیز به این لیست اضافه شود.

نکته‌ای که بسیار اهمیت دارد این است که شما باید پیش از تصمیم قطعی برای انجام عمل جراحی کاهش وزن، مطالعات لازم را انجام داده و با افرادی که سابقه انجام این عمل را دارند، صحبت کنید و پس از انتخاب یک پزشک یا جراح حاذق، به نتیجه عمل و مهارت او اعتماد کنید. از مطرح کردن هرگونه سؤالی در مورد نحوه عمل، عوارض پس از آن یا مراقبت‌های لازم دوره نقاهت نترسید. بهتر است پیش از انجام عمل گاسترکتومی معده، سایر گزینه‌های عمل جراحی کاهش وزن را نیز بررسی کرده و پس از مشورت با پزشک بهترین روش را انتخاب کرده و بعد از آن طبق دستور پزشک دوره نقاهت را به پایان رسانده و با حفظ رژیم غذایی و ورزش مداوم به تناسب اندام ایده‌آل خود برسید.

اگر به فکر انجام جراحی‌های مختلف برای لاغری و رسیدن به تناسب اندام هستید

کلینیک لاغری وندا شما را بدون جراحی، بدون رژیم، بدون ورزش و بدون عوارضی مانند شل شدگی و افتادگی پوست، و با ضمانت‌نامه کتبی به اندام دلخواهتان می‌رساند

نمونه قبل و بعد 8

نمونه قبل و بعد 7

نمونه قبل و بعد 15

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
خروج از نسخه موبایل