کلینیک لاغری و تناسب اندام وندا

متابولیسم چیست؟

متابولیسم چیست؟

متابولیسم یا سوخت‌وساز ترکیبی از فرآیندهای بیوشیمیایی است که بدن شما از آن برای تبدیل غذا به انرژی استفاده می‌کند. این فرآیندهای متابولیکی شامل نفس کشیدن، خوردن و هضم غذا، رساندن مواد مغذی به سلول‌ها از طریق جریان خون، استفاده از انرژی توسط عضلات، اعصاب و سلول‌ها و درنهایت دفع مواد زائد از بدن، می‌شود.

وقتی که افراد در مورد سوخت و ساز بدن صحبت می‌کنند، معمولاً در لیستی از فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی صحبت نمی‌کنند. ما اغلب از کلمه “متابولیسم” برای توضیح میزان تبدیل غذا به انرژی (کالری) و از انرژی برای انجام کارهای ضروری و غیرضروری روزانه استفاده می‌کنیم. به‌سرعت و میزان سوزاندن کالری یا انرژی، شاخص متابولیسم می‌گویند.

شاخص متابولیسم شما ممکن است بسته به سطح فعالیت‌ها روزبه‌روز تغییر کند، اما شاخص سوخت و ساز پایه شما تقریباً ثابت است. شاخص متابولیسم پایه، تعداد کالری مورد نیاز برای تأمین انرژی فعالیت‌های ضروری بدن مانند تنفس و گردش خون است. شاخص متابولیسم پایه مهم‌ترین مؤلفه در کل شاخص متابولیسم است.

شاخص متابولیک چیست؟

برای تعیین شاخص متابولیک، ابتدا باید شاخص متابولیک پایه (BMR) را محاسبه کنید. روش‌های متفاوتی برای تعیین BMR وجود دارد. دقیق‌ترین روش برای اندازه‌گیری BMR، آزمایش آن در آزمایشگاه است. برخی از مراکز بهداشتی آزمایش متابولیک را در ازای دریافت هزینه انجام می‌دهند. همچنین می‌توانید BMR را توسط محاسبه‌گرهای آنلاین، محاسبه کنید.

شما می‌توانید BMR را با استفاده از فرمول هریس-بندیکت محاسبه کنید:

آقایان: BMR = 88.362 + (13.397 x وزن به کیلوگرم) + (4.799 x قد به سانتی‌متر) – (5.677 x سن به سال)

بانوان: BMR = 447.593 + (9.247 x وزن به کیلوگرم) + (3.098 x قد به سانتی‌متر) – (4.330 x سن به سال)

پاسخ دریافتی، تعداد کالری مورد نظر برای فعالیت‌های اصلی بدن است. هنگامی که از BMR خود آگاه شدید، می‌توانید شاخص کلی متابولیک را تشخیص دهید. متابولیسم کلی شما یا شاخص متابولیک، ترکیبی از BMR و کالری مورد استفاده در فرآیندهایی مانند خوردن، ورزش کردن و سایر حرکت‌های روزانه است.

استفاده از ردیاب تناسب اندام ساده‌ترین راه برای محاسبه تعداد برای سایر فعالیت‌ها است. به‌عنوان مثال، شما ممکن است 700 کالری در طی ورزش روزانه و سایر فعالیت‌های غیرورزشی بسوزانید. اگر شاخص متابولیک پایه شما 1200 کالری باشد، پس کل مصرف انرژی شما (شاخص متابولیک)، حدود 1900 کالری خواهد بود.

چرا سوخت و ساز من کند است؟

شاخص متابولیک هر شخص متفاوت است. ممکن است تعجب کنید که چرا دیگران سوخت و ساز سریع دارند اما شما متابولیسم کند دارید. ممکن است دلایل مختلفی وجود داشته باشد.

چگونه می‌توانم برای کاهش وزن، متابولیسم خود را تغییر دهم؟

مواردی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را درباره متابولیسم تغییر دهید و برخی مواردی که قابل تغییر نیستند. مثلاً، شما نمی‌توانید سن یا جنسیت خود را تغییر دهید، اما مواردی برای تقویت متابولیسم و کاهش وزن وجود دارد که قابل تغییر هستند. این موارد عبارت‌اند از:

متابولیسم شما روزبه‌روز اندکی تغییر می‌کند. اما اگر بتوانید یاد بگیرید که چگونه با یک روال منظم، سوخت و ساز بدن را کنترل و حفظ کنید، کاهش و حفظ وزن آسان‌تر خواهد شد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
خروج از نسخه موبایل