کلینیک لاغری و تناسب اندام وندا

هر آنچه درباره پرخوری هیجانی باید بدانید

هر آنچه درباره پرخوری هیجانی باید بدانید

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که وقتی ناراحت یا غمگین می‌شوند با خوردن غذا (پرخوری هیجانی و پرخوری عاطفی) خود را آرام می‌کنند؟ آیا انبار یا کمدی از تنقلات شیرین و خوشمزه دارید که وقتی تحت فشار عصبی یا استرس قرار می‌گیرید به آن سر می‌زنید و تا تمام خوراکی‌ها تمام نشوند، احساس آرامش نمی‌کنید؟ یا برعکس وقتی ناراحت نیستید و به فروشگاه سر می‌زنید، عاشق قفسه خرید تنقلات پرکالری مانند شیرینی و بستنی و چیپس و پفک هستید و آن‌ها را ذخیره روز مبادای خود می‌دانید؟

اگر پاسخ شما به هرکدام از سؤال‌های بالا، مثبت است، پس شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که با «غذا خوردن» احساس آرامش کرده و در شرایط مختلف دچار «پرخوری هیجانی» یا «پرخوری احساسی» می‌شوید. البته بهتر است بدانید شما تنها کسی نیستید که به این مشکل دچار است، بسیاری از افراد و به‌خصوص خانم‌ها در شرایط مختلف با پرخوری بیش از حد خود را آرام می‌کنند، اما اغلب بعد از آن احساس عذاب وجدان دارند. اگر از این حالت و احساس خودتان خسته شده‌اید، این مطلب راهنمای کامل و جامعی برای شما و کنترل پرخوری هیجانی و احساسی است.

پرخوری هیجانی چیست؟

بسیاری از افراد به‌طور معمول چندین مرتبه در هفته برای سرکوب کردن احساسات منفی خود، به پرخوری هیجانی روی آورده و غذا خوردن را راهی برای سرگرمی و دور شدن از این احساسات ناخوشایند می‌دانند و به‌نوعی با غذا خوردن احساس آرامش می‌کنند، اما آیا به اضافه‌وزن و مشکلات پوستی و عذاب وجدان بعد از آن هم فکر کرده‌اید؟

بهتر است بدانید، اغلب افراد پس از پرخوری هیجانی دچار احساس گناه یا شرمندگی شده و دوباره برای سرکوب کردن این احساسات منفی به غذا خوردن روی می‌آورند و به این ترتیب در چرخه بی‌انتهای پرخوری احساسی می‌مانند و زمانی به خودشان می‌آیند که از دست آکنه، پوست پر از جوش و چربی‌های دور شکم خسته شده باشند، اما به نظر شما نباید زمانی این چرخه از بین برود و از راه‌های صحیح به‌جای غذا خوردن احساسات منفی خود را کنترل کنید؟

چه مواردی باعث پرخوری هیجانی می‌شود؟

عوامل بسیار زیادی باعث می‌شود افراد برای سرکوب احساسات منفی خود به غذا خوردن بیش از حد یا خوردن تنقلات روی آورده و این کار را، راهی برای آرام شدن بدانند.

بر اساس مطالعات انجام‌شده پرخوری هیجانی هم در مردان و هم در زنان اتفاق می‌افتد اما بیشتر خانم‌ها هستند که با این مشکل درگیر می‌شوند.

مواردی مانند استرس شغلی، مشکلات مالی و عاطفی، افسردگی، شکست‌های عاطفی، مشکلات مربوط به سلامتی و به‌خصوص قاعدگی و سندروم افسردگی پیش از آن (PMS) باعث روی آوردن افراد به پرخوری هیجانی و احساسی می‌شود.

آیا تا به حال تجربه آن را داشته‌اید که پس از یک شکست عاطفی خود را در حالتی بیابید که روبه‌روی تلویزیون نشسته و سطل بزرگی از بستنی و جعبه پیتزا جلوی شما باشد و در حالی که گریه می‌کنید مشغول خوردن غذا باشید؟ بدتر از آن هرچه بیشتر غذا می‌خورید احساس سیری به شما دست نمی‌دهد و به دنبال غذاهای بیشتر هستید، این دقیقاً یکی از موقعیت‌هایی است که اغلب خانم‌ها به‌ویژه در شرایط افسردگی پیش از قاعدگی دچار آن می‌شوند و همان «پرخوری هیجانی» نام دارد.

چرا با غذا خوردن احساس آرامش می‌کنید؟

احساسات منفی و افکار ناخوشایند می‌تواند باعث ایجاد احساس پوچی یا خلأ عاطفی شود، بنابراین افرادی که دچار چنین احساسی می‌شوند، می‌خواهند با غذا خوردن این احساس خلأ را پر کنند و به‌صورت موقت فکرشان درگیر «سیری» یا «انتخاب غذا» شود. این سیری، درواقع سیری واقع نبوده و کاملاً موقت و کاذب است و احتمالاً چند ساعت بعد از خوردن یک پیتزای کامل دوباره احساس گرسنگی خواهید کرد. بنابراین بهتر است به فکر حل ریشه‌ای این موضوع و درمان مشکلات عاطفی و احساسی خود باشید، نه اینکه غذا خوردن را راهی برای پر کردن خلأهای روحی بدانید. زمانی که فکر و روح شما گرسنه باشد، هرگز با پرخوری هیجانی احساس آرامش نخواهید کرد و برعکس دچار عذاب وجدان بیشتر، چاقی و اضافه‌وزن و آکنه‌های ناخوشایند خواهید شد.

عوامل دیگری که باعث می‌شود، افراد غذا خوردن را راهی برای رسیدن به آرامش روحی و فکری بدانند عبارت‌اند از موارد زیر:

تنهایی، گوشه‌گیری و دوری از ارتباط با دیگران درست زمانی که نیاز به حمایت عاطفی و روحی داشته یا شکست عاطفی خورده‌اید.

خلاصه: بنابراین تا به اینجا می‌توان گفت، پرخوری هیجانی موردی مشترک بین زنان و مردان است که معمولاً ناشی از تغییر سطح هورمون، استرس، مشکلات عاطفی یا ترکیبی از تمام مواردی می‌شود که به آن‌ها اشاره کردیم.

تفاوت گرسنگی احساسی و گرسنگی واقعی

اولین قدم برای درمان پرخوری هیجانی شناخت تفاوت میان گرسنگی واقعی و گرسنگی هیجانی است. غذا خوردن یکی از اولین نیازهای ما برای زنده ماندن و ادامه فعالیت‌های روزانه است، بنابراین ممکن است خودتان بپرسید چطور تفاوت میان گرسنگی واقعی و احساسی را تشخیص بدهم؟

بر اساس تحقیقات، بین گرسنگی واقعی و هیجانی تفاوت‌های قابل توجهی وجود دارد:

خلاصه: احساس گرسنگی هیجانی و جسمی به‌راحتی می‌توانند با یکدیگر اشتباه گرفته شوند اما تفاوت‌های اساسی میان این دو مورد وجود دارد، بنابراین به‌عنوان اولین قدم به زمان شروع احساس گرسنگی، چگونگی گرسنه شدن و احساس خود بعد از غذا خوردن توجه کنید.

چطور از پرخوری هیجانی جلوگیری کنیم؟

گرسنگی احساسی به‌راحتی با غذا خوردن از بین نمی‌رود و باید بدانید که هرگز با پرخوری هیجانی احساس آرامش نخواهید کرد. این راهی برای مقابله با مشکلات عاطفی یا درمان استرس و اضطراب نیست. شاید پس از مقدار زیادی غذا خوردن برای چند ساعت احساس آرامش کنید اما دوباره با پیدا شدن سروکله احساسات منفی رو به غذا خوردن می‌آورید که این مورد باعث ایجاد احساس ناراحتی بیشتر در شما و گیر افتادن در چرخه بی‌انتهای پرخوری هیجانی می‌شود. این مشکل تا زمانی که شما خلأهای عاطفی یا مشکلات روحی و اضطراب خود را درمان نکنید، حل نخواهد شد.

اگر احساس می‌کنید دچار پرخوری هیجانی شده‌اید، تبریک می‌گوییم، یک قدم به درمان مشکل خود نزدیک شده‌اید، برای برطرف کردن کامل این مشکل می‌توانید راه‌های زیر را امتحان کنید!

برای کنار آمدن با استرس راه دیگری انتخاب کنید

اولین قدم برای درمان پرخوری هیجانی، پیدا کردن راه دیگری برای غلبه بر احساسات منفی و اضطراب است. می‌توانید وقتی دچار احساس منفی می‌شوید، سریعاً محیط خانه را ترک کرده و چند دقیقه در هوای بیرون نفس بکشید، کتاب بخوانید یا چند دقیقه از محیطی که باعث ایجاد اضطراب شما شده است، دوری کنید.

قطعاً مدت‌زمانی طول می‌کشد که عادت پرخوری هیجانی را کنار بگذارید بنابراین بهتر است، وقتی دچار احساس منفی، سندروم پیش از قاعدگی یا شکست عاطفی می‌شوید به‌جای سر زدن به کابینت تنقلات یا باز کردن در یخچال و روی آوردن به پرخوری راه دیگری پیدا کنید که شما را آرام می‌کند. هیچ اشکالی ندارد که تمرین‌ها یا فعالیت‌های مختلف را برای پیدا کردن راه کنترل احساسات منفی و اضطراب خود امتحان کنید، اما هر کاری که می‌خواهید انجام دهید شامل رفتن به سوپرمارکت، فست فودها یا کافه و رستوران نباشد. برای مثال:

۱. فعالیت و تحرک داشته باشید.

ورزش کردن، حتی پیاده‌روی آرام یکی از بهترین راه‌های دور شدن از احساسات منفی و بازیابی آرامش است. زمانی که احساس می‌کنید سروکله احساسات منفی یا گفت‌وگوهای تخریب‌کننده درونی در حال پیدا شدن است، سریعاً از خانه بیرون رفته، هدفون خود را بردارید به‌آرامی در خیابان‌ها یا اطراف خانه قدم بزنید یا بدوید.

اگر پرخوری هیجانی شما ناشی از سندروم پیش از قاعدگی است، حرکات آرام یوگا به‌خصوص در ساعات اولیه صبح یا بعدازظهر می‌تواند به شما در کنترل این احساس افسردگی کمک بسیار زیادی کند.

مطالعات و تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد که هشت هفته انجام یوگای منظم به همراه پیاده‌روی آرام باعث افزایش هوش و رفع مشکل پرخوری هیجانی می‌شود. یوگا علاوه بر افزایش تمرکز ذهنی به کنترل اضطراب و آرامش نیز کمک می‌کند. بنابراین از همین امروز در یک کلاس یوگا شرکت کرده یا با اپلیکیشن‌های مختلف در خانه یوگا تمرین کنید.

در ضمن بهتر است بدانید برای ترک هر عادتی کافی است ۲۱ روز آن را مرتب انجام دهید تا تبدیل به جزئی از زندگی شما شود. بنابراین اگر اخیراً دچار شکست عاطفی شده‌اید یا درگیر احساسات منفی بسیار شدیدی هستید، ورزش کنید. ورزش و تحرک بدنی ذهن شما را مشغول کرده و به‌صورت موقت شما را از این احساسات دور می‌کند، علاوه بر این پس از تبدیل شدن «ورزش» به عادت روزانه شما و دیدن نتایج مثبت آن در آرامش روحی و تناسب اندامتان قطعاً احساس بهتری نسبت به خود خواهید داشت و زمانی می‌رسد که هیچ اثری از افکار منفی یا خاطرات بد شکست عاطفی در شما نمانده است.

۲. مدیتیشن را امتحان کنید.

مراقبه و مدیتیشن یکی از آسان‌ترین کارها برای کنترل افکار منفی و اضطراب است. مطالعات نیز نشان داده، انجام مدیتیشن، مراقبه و ذهن آگاهی یکی از مؤثرترین درمان‌های اختلال پرخوری هیجانی و حتی پرخوری عادی است.

ساده‌ترین راه مدیتیشن این است که وقتی دچار اضطراب یا افکار منفی شدید، سریعاً به یک محیط آرام و ساکت رفته، روی زمین دراز بکشید، اعضای بدن خود را کامل آزاد و رها کرده و به هیچ‌چیز جز اعضای بدنتان فکر نکنید. آگاهی را از انگشتان پا شروع کرده و جزءبه‌جزء بدن خود را در ذهنتان مرور کنید تا ریشه اصلی درد را پیدا کرده و به‌آرامی انرژی‌های منفی را از خود دور کنید. در حین این آگاهی به‌آرامی نفس‌های ۵ ثانیه‌ای کشیده‌ای و بر تنفس خود تمرکز داشته باشید. می‌توانید این تنفس آگاهانه را حتی در حالت نشسته یا شرایطی که راحت هستید، انجام دهید.

اگر در محیط کار ناگهان دچار استرس و اضطراب شدید، سریعاً به یک محیط ساکت رفته و برای ۵ تا ۱۰ دقیقه فقط روی تنفس خود تمرکز داشته باشید. به‌جای هر فکر دیگری، تمرکز خود را روی عبور جریان هوا از بینی خود قرار دهید.

اگر نمی‌دانید دقیقاً چطور این کار را انجام دهید، از ویدیوهای موجود در اینترنت و یوتیوب «مدیتیشن خودآگاهی» کمک بگیرید و روزانه ۱۵ تا ۳۰ دقیقه از وقت خود را صرف آگاهی ذهنی خود کنید. پادکست‌ها و اپلیکیشن‌های بسیاری زیادی نیز وجود دارد که به شما در این زمینه کمک می‌کنند.

۳. دفتر خاطرات غذایی داشته باشید!

شاید برایتان عجیب باشد، اما نوشتن خاطرات غذایی و حتی چیزهایی که در طول روز خورده‌اید به شما کمک می‌کند، پرخوری هیجانی را کنترل کنید. با نوشتن لیست غذاهایی که در طول روز خورده‌اید یا دلیلی که باعث شده پرخوری کنید، می‌فهمید چه چیزی باعث ایجاد پرخوری هیجانی می‌شود. می‌توانید برای کنترل برنامه غذایی خود از اپلیکیشن‌های تغذیه‌ای نیز استفاده کنید.

نوشتن هر چیزی که خورده‌اید یا احساسی که در آن لحظه داشته‌اید، شاید به نظر دیگران کار عجیب‌وغریبی برسد، اما نگران نباشید، آن‌ها با مشکلات شما درگیر نیستند و به این فکر کنید که برای سلامتی خود و برطرف کردن مشکلات روحی‌تان این کار را می‌کنید.

در ضمن اگر در کنترل پرخوری هیجانی خود مشکل دارید و برای درمان این مشکل به پزشک مراجعه کرده‌اید، داشتن دفترچه خاطرات غذایی به شما و پزشکتان برای درمان هرچه سریع‌تر این مشکل کمک خواهد کرد.

۴. رژیم غذایی سالم داشته باشید!

یکی دیگر از قدم‌هایی که برای کنار گذاشتن پرخوری هیجانی باید انجام دهید و احتمالاً سخت‌ترین کار برای شما باشد، خالی کردن قفسه تنقلات و تمام مخفیگاه‌های خوراکی‌ها است. اغلب افرادی که دچار پرخوری هیجانی می‌شوند معمولاً عادت دارند؛ یک کابینت پر از خوراکی‌ها و تنقلات پرکالری و شیرین در خانه داشته یا در اتاق خود یا محل کارشان غذا و تنقلات مختلف مخفی کنند.

برای کنار گذاشتن پرخوری هیجانی، تمام این مخفیگاه‌ها و کابینت‌ها را خالی کرده و در عوض آن‌ها را با خوراکی‌های سالم و کم‌کالری جایگزین کنید. به مشاور تغذیه مراجعه کرده و یک رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه و سبزیجات برحسب نیازهای روزانه بدن خود گرفته و مهم‌تر از همه به آن پایبند باشید.

تشخیص بین گرسنگی واقعی و هیجانی واقعاً کار سختی است و اگر تصمیم به ترک این عادت گرفته‌اید باید به خودتان افتخار کنید. اگر در طول روز خوب غذا خورده و تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را به میزان لازم دریافت کنید، دیگر خبری از احساس گرسنگی وقتی بی‌حوصله یا ناراحت هستید، نیست.

اگر هنوز هم دچار مشکل پرخوری هیجانی به‌خصوص پیش از قاعدگی یا در زمان تغییرات هورمونی می‌شوید، هیچ اشکالی ندارد، سالاد میوه یا سالاد سبزیجات و تنقلات کم‌کالری مانند پاپ کورن یا «گرانولا» و یک مشت از مغزهای خوراکی می‌تواند باعث احساس سیری در شما شود.

۵. وقت گرسنگی خرید نکنید!

هرگز و تحت هیچ شرایطی وقتی ناراحت یا گرسنه هستید، به سراغ خرید مواد غذایی نروید. حتماً پیش از خرید، یک میان وعده کوچک مانند اسنکی از نان و پنیر یا میوه خورده و یک لیست از مواد غذایی که به آن نیاز دارید تهیه کرده و دقیقاً بر اساس آن خرید کنید.

شما باید بتوانید در مقابل وسوسه خرید خوراکی‌های خوشمزه مقاومت کرده و به هدفی که دارید پایبند باشید. اگر ناراحت یا عصبی هستید اصلاً به سراغ قفسه تنقلات فروشگاه‌ها نروید یا خرید کردن به زمانی دیگر موکول کنید.

۶. به حجم غذای خود توجه کنید و ذهنتان را فریب دهید!

دقت داشته باشید، بخش مهمی از احساس سیری مربوط به ذهن و چشم شما می‌شود. در مقابل خرید بسته‌های بزرگ چیپس یا سفارش پیتزاهای بزرگ مقاومت کنید، در عوض می‌توانید مقدار کمی چیپس را در ظرف کوچکی قرار داده یا یک برش پیتزا را در بشقاب کوچکی سرو کنید، به این ترتیب ذهن خود را به‌نوعی فریب خواهید داد. علاوه بر این بهتر است خوردن یک ظرف بزرگ سالاد کاهو و سبزیجات را جایگزین خوردن یک برش کیک خامه‌ای کنید، با این روش ذهن شما سریع‌تر پیام سیری را ارسال کرده و مانع از پرخوری شما می‌شود. حتی می‌توانید به روش‌های دیگر نیز ذهن خود را فریب دهید تا مانع از پرخوری شوید.

برای مثال میز غذای خود را روبه‌روی آینه قرار دهید تا خودتان را در حین غذا خوردن ببینید. یا از ظرف‌های آبی‌رنگ، قاشق کوچک‌تر و ظرف‌های کوچک برای غذا خوردن استفاده کنید.

۷. از دیگران کمک بخواهید!

کمک گرفتن از دیگران وقتی به‌تنهایی از پس مشکلات عاطفی یا کنترل احساسات منفی خود برنمی‌آید هیچ ایرادی نداشته و جایی برای شرمندگی یا احساس خجالت ندارد.

می‌توانید زمانی که دچار احساسات منفی شدید، به دوست صمیمی خود که از جریان مشکلات شما و برنامه‌ای که برای کنترل پرخوری هیجانی دارید زنگ زده و از او بخواهید با شما غذا بخورد یا باهم بیرون بروید، وجود چنین دوستی به‌شدت در تقویت روحیه شما و کمک به گذشتن از بحران‌ها عاطفی کمک می‌کند.

وقتی دچار احساس غم و اضطراب می‌شود، از تنها ماندن و زندانی کردن خودتان در خانه با انبوهی از تنقلات خودداری کنید. با اعضای خانواده تماس بگیرید به دوستتان زنگ بزنید، گریه کنید و از افکار منفی که ذهن شما را درگیر کرده است با فردی که درکتان می‌کند صحبت کنید. نگران قضاوت دیگران نباشید، هرکدام از ما در مرحله‌ای از زندگی دچار این احساسات می‌شویم.

می‌توانید حتی در گروه‌های پشتیبانی عضو شده و با افرادی که مشکل شما را دارند به‌صورت هفتگی برنامه‌های دورهمی گذاشته و از روند پیشرفت خود یا احساساتی که درگیرش هستید، صحبت کنید.

در صورتی که به‌شدت با مشکل پرخوری عصبی، هیجانی و احساسی درگیر هستید به مشاوره مراجعه کرده و اجازه دهید شما را راهنمایی کند. از مشکل خود هرگز خجالت نکشید و از تمام افکار منفی و احساسات هیجانی و اضطراب‌هایی که با آن‌ها درگیر هستید حرف بزنید، حتی گریه کنید یا داد بزنید اما اجازه دهید این احساسات پیش از تبدیل شدن به مشکلات روانی، تخلیه شوند.

۸. حواس‌پرتی‌ها را کم کنید!

اگر عادت دارید حین غذا خوردن تلویزیون ببینید، این عادت را ترک کنید. وقت غذا خوردن، دقیقاً روی همان کاری که در حال انجامش هستید، تمرکز داشته باشید. تلفن همراه، تلویزیون یا لپ‌تاپ را خاموش کرده و فقط به غذایی که می‌خورید توجه داشته باشید. یکی از راه‌های درمان پرخوری هیجانی، شمردن تعداد دفعاتی است یک غذا را می‌جوید. حداقل ۱۰ تا ۳۰ مرتبه یک لقمه را جویده و آن را بشمارید، این کار باعث افزایش تمرکز و ایجاد سریع‌تر احساس سیری در شما می‌شود. علاوه بر این دیگر خبری از مشکلات هضم بعد از غذا هم نیست.

۹. با خودتان گفت‌وگوی مثبت داشته باشید!

حرف زدن با خودتان هیچ ایرادی ندارد، اما این صحبت‌های درونی باید مثبت باشد. اگر دچار احساس شرمندگی یا عذاب وجدان و گناه از پرخوری می‌شوید، روی صحبت با خودتان کار کنید. می‌توانید دفترچه‌ای داشته باشید و تمام این صحبت‌های ذهنی را در آن بنویسید به این ترتیب هم از شر افکار منفی خلاص می‌شوید و هم می‌دانید دقیقاً دچار چه احساس و مشکلی هستید. هر چیزی به ذهنتان می‌رسد بنویسید، قرار نیست این دفتر را به کسی نشان دهید.

کم‌کم با نوشتن افکار منفی، می‌بینید که دیگر خبری از آن‌همه قضاوت و احساس گناه درونی نیست. با خودتان دوست باشید و مدام گفت‌وگوهای درونی مثبت  داشته باشید. هدفتان را بنویسید، کتاب‌ها و فیلم‌های انگیزشی ببینید و چیزهایی که به نظرتان جالب و مثبت است را در دفترچه دیگری یادداشت کنید. تصوری که از خودتان در چند سال آینده دارید را به‌دقت شرح داده و با هدف و انگیزه به سمت بهتر شدن حرکت کنید. این احساسات منفی، افکار اضطراب‌آور و شکست‌های عاطفی موقت هستند، امیدتان را نگه داشته و برای بهتر شدن تلاش کنید.

پیشنهاد: حتی می‌توانید وقتی به چند مورد از اهدافتان رسیدید به خودتان جایزه بدهید، یک حمام آرامش‌بخش، ماساژ یا خریدن یک هدیه و حتی دعوت کردن خودتان به یک فنجان قهوه می‌تواند تأثیر چشمگیری در بهبود انگیزه شما و حرکت به سمت جلو و پیشرفت باشد.

خلاصه: با توجه به تمام آنچه گفته شد، شاید غذا خوردن برای مدتی شما را آرام کند، اما این راه برخورد با مشکلات احساسی و خلأهای عاطفی نیست. بنابراین با روش‌هایی که به آن اشاره شد مشکلات روحی خود را درمان کنید.

چه زمانی برای درمان پرخوری هیجانی باید به دکتر مراجعه کرد؟

ترک عادت پرخوری هیجانی، کار سختی است اما سعی کنید به راه درمان پرخوری هیجانی خود به‌عنوان فرصتی برای ارتباط بیشتر با خود و احساساتتان و نزدیک شدن به تمام دردها و عبور از آن‌ها نگاه کنید.

انجام روزانه روش‌هایی که به آن‌ها اشاره شد درنهایت منجر به درک بهتر و ایجاد عادات غذایی سالم، تناسب اندام و شادابی شما می‌شود و کاری می‌کند فردی قوی باشید که خودش را با تمام نواقص و دردهایش دوست دارد.

در صورتی که برای کنترل الگوی غذا خوردن خود دچار مشکل هستید و نمی‌توانید پرخوری هیجانی را کنترل کنید، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است پرخوری هیجانی شما ناشی از عدم تعادل هورمونی در بدنتان باشد که در این صورت با تشخیص پزشک و انجام آزمایش‌ها باید هورمون درمانی شده یا داروهای کنترل اشتها مصرف کنید. در غیر این صورت احتمالاً پزشک شما را به یک مشاور یا متخصص تغذیه ارجاع خواهد داد تا به شما کمک کند ابتدا مشکلات روحی خود را درمان کرده و سپس با رژیم غذایی سالم، پرخوری هیجانی‌تان را کنترل کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: میانگین: ]
خروج از نسخه موبایل