کلینیک لاغری و تناسب اندام وندا

چگونه می‌توان از ابتلا به چاقی مفرط جلوگیری کرد؟

چگونه می‌توان از ابتلا به چاقی مفرط جلوگیری کرد؟ - وندا

شما ممکن است به دلیل افزایش آهسته وزن، سابقه خانوادگی در داشتن اضافه‌وزن، شرایط پزشکی مرتبط یا حتی نگرانی کلی در مورد سلامتی‌تان، نگران جلوگیری از چاقی مفرط باشید. دلیل شما هرچه باشد، هدفتان ارزشمند است. جلوگیری از چاقی مفرط به کاهش خطر ابتلا به مسائل مربوط به سلامتی، از بیماری قلبی گرفته تا دیابت و برخی سرطان‌ها و موارد دیگر، کمک می‌کند.
مانند بسیاری از بیماری‌های مزمن، چاقی مفرط با یک سبک زندگی سالم قابل پیشگیری است. تحرک داشتن، پیروی از رژیم غذایی سالم، خواب کافی و غیره. راهکارهای جلوگیری از چاقی مفرط، همان راهکارهای درمان چاقی مفرط هستند، اگر قبلاً چاق یا دارای اضافه‌وزن بوده‌اید.
تحقیقات بسیاری در مورد پیشگیری از چاقی مفرط انجام شده است. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، این بیماری در حال حاضر یک اپیدمی جهانی است که تاکنون بیش از 650 میلیون نفر در سراسر دنیا را تحت تأثیر قرار داده است.

رژیم غذایی

با رعایت اصول اصلی تغذیه سالم، می‌توان از چاقی مفرط جلوگیری کرد. در اینجا تغییرات ساده‌ای وجود دارد که اعمال آن‌ها در عادات غذایی، به کاهش وزن و جلوگیری از چاقی مفرط کمک می‌کند.

ورزش

بسیاری از دستورالعمل‌های ملی و بین‌المللی توصیه می‌کنند که بزرگ‌سالان به‌طور متوسط 150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی با شدت متوسط داشته باشند. به معنی 5 روز در هفته و هر روز 30 دقیقه.
محققان دریافتند افرادی که با سرعت بالا راه می‌روند در مقایسه با افرادی که فعالیت‌های دیگر دارند، دارای وزن کمتر، شاخص توده بدنی کمتر (BMI) و دور کمر کمتر هستند.
علاوه بر این، متخصصان توصیه می‌کنند که در طول روز فعال باشید، چه با استفاده از میز ایستاده، تمرینات کششی مکرر یا پیدا کردن راهی برای مشارکت در جلسات پیاده‌روی در طول روز.

آرامش

استرس مزمن سطح هورمون استرس یعنی کورتیزول را بالا می‌برد و منجر به افزایش وزن می‌شود. همچنین می‌تواند منجر به انتخاب رژیم‌های غذایی ضعیف و نامناسب شود، زیرا کورتیزول و سایر هورمون‌های استرس می‌توانند «ولع مصرف کربوهیدرات» را افزایش دهند و انجام ورزش مناسب و داشتن اراده قوی را دشوار کنند.
به بسیاری از ورزش‌های سالم برای غلبه بر استرس توجه کنید و روشی که بهترین عملکرد را برایتان دارد، انتخاب کنید. به پیاده‌روی روزانه بروید، در برنامه‌های منظم یوگا یا تای‌چی شرکت کنید، مدیتیشن کنید، به موسیقی‌ای که دوست دارید گوش دهید، با دوستانتان دور هم جمع شوید یا و هر کاری که باعث آرامش و لذتتان می‌شود، انجام دهید.
مطالعات نشان می‌دهد که داشتن حیوان خانگی فشارخون را کاهش می‌دهد و حیوانات خانگی، می‌توانند سطح فعالیت فیزیکی شما را افزایش دهند و از افزایش وزن جلوگیری کنند.

خواب

نقش خواب در سلامت و تندرستی بر کسی پوشیده نیست. خواب حتی در جلوگیری از چاقی مفرط هم تأثیرگذار است.  منابع مختلف 7 ساعت خواب یا بیشتر را برای بزرگ‌سالان بالای 18 سال و حتی بیشتر از آن را برای جوان‌ترها توصیه می‌کند.
مطالعات ارتباط میان دیر خوابیدن با افزایش وزن در گذر زمان را نشان می‌دهند.
محققان دریافتند که دیر خوابیدن و در نتیجه خواب شبانه کمتر، برای کودکان 4 یا 5 ساله، احتمال چاقی مفرط را با گذشت زمان افزایش می‌دهد. به‌طور خاص، محققان دریافتند که احتمال چاقی مفرط برای کودکانی که در شب کمتر از 9.5 ساعت می‌خوابند، بیشتر است، همچنین برای کودکانی که ساعت 9 شب یا دیرتر به رختخواب می‌روند.

سؤالات متداول

آیا سن ایده‌آلی برای تمرین جلوگیری از چاقی مفرط وجود دارد؟

بله، بین چاقی مفرط کودکی با چاقی مفرط در تمام طول عمر، ارتباط وجود دارد. مؤثرترین سن 5 سالگی است، به این صورت که اگر کودک در 5 سالگی چاق باشد، به‌ احتمال‌ زیاد در بزرگ‌سالی هم چاق خواهد بود.

چاقی مفرط چگونه تعریف می‌شود؟

چاقی مفرط با استفاده از شاخص توده بدنی اندازه‌گیری می‌شود، که در آن وزن فرد برحسب کیلوگرم تقسیم‌ بر مترمربع قد می‌شود. مقدار BMI برابر یا بالاتر از 30 چاق در نظر گرفته می‌شود و به چند دسته‌بندی تقسیم می‌شود: کلاس 1 که BMI آن‌ها 30 تا کمتر از 35 است، کلاس 2 که BMI آن‌ها 35 تا کمتر از 40 است و کلاس 3 که BMI آن‌ها 40 یا بالاتر است.

آیا چاقی مفرط ژنتیکی است؟

بله، یک عنصر ژنتیکی مرتبط با چاقی مفرط وجود دارد، اما این یکی از عوامل خطر آفرین است. ژن‌های خاصی وجود دارند که ممکن است در احتمال چاقی مفرط فرد تأثیرگذار باشند، اما انتخاب سبک زندگی هنوز هم نقش بزرگی در چاقی مفرط دارد و می‌تواند به مبارزه با عوامل ژنتیکی چاقی مفرط کمک کند.

سخن پایانی

چندین عامل مؤثر در چاقی مفرط وجود دارد. این واقعیت که 2 مورد از بزرگ‌ترین آن‌ها، رژیم و تحرک مواردی هستند که می‌توانید روی آن‌ها تأثیر بگذارید، خبر خوبی است. یک سبک زندگی سالم که ورزش و تغذیه سالم در مرکز آن قرار دارند، فواید بیشمار دیگری هم برای سلامتی دارد. اگر چاق یا دارای اضافه‌وزن هستید، این راهکارها می‌توانند در کاهش وزن به شما کمک کنند. اگر چه در بعضی مواقع می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما سفری است که ارزش رفتن را دارد.
بااین‌حال توجه داشته باشید که اگر تغییرات قابل توجهی در سبک زندگی خود اعمال کرده‌اید و همچنان در حال چاق شدن هستید و نمی‌توانید وزن کم کنید، لازم است با یک پزشک مشورت کنید. ممکن است یک بیماری زمینه‌ای داشته باشید، مانند بیماری غدد درون‌ریز (بیماری کوشینگ یا کم‌کاری تیروئید) یا بیماری که باعث احتباس مایعات می‌شود (برخی از بیماری‌های کبد، قلب و کلیه).

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: میانگین: ]
خروج از نسخه موبایل