کلینیک لاغری و تناسب اندام وندا

ارزش غذایی عسل و فواید آن برای سلامتی

ارزش غذایی عسل و فواید آن برای سلامتی

ممکن است عسل به‌عنوان یک ماده غذایی طبیعی، سالم و مرموز به نظر برسد، اما حقیقت این است که عسل هنوز هم یک منبع غلیظ از قند است. هنگامی که به میزان متوسط استفاده شود، عسل می‌تواند تکمیل­کننده برنامه غذایی سالم باشد و فواید شگفت‌انگیزی را به شما ارائه دهد. با این حال، عسل غذایی نیست که بیش از حد مورد استفاده قرار گیرد، خصوصاً اگر دیابت دارید. در اینجا آخرین اطلاعات مربوط به ارزش غذایی عسل و تحقیقات علمی انجام‌شده درباره آن وجود دارد.

ارزش غذایی عسل

ارزش غذایی یک قاشق غذاخوری (21 گرم) عسل با خلوص 100 درصد به‌صورت زیر است:

کربوهیدرات

کالری موجود در عسل از کربوهیدرات به‌ویژه قند تأمین می‌شود. قند موجود در عسل متشکل از حدود 50 درصد گلوکز و 50 درصد فروکتوز است. شاخص گلیسمی عسل به ‌نوع عسلی که خریداری می‌کنید بستگی دارد، اما منابع مختلف تخمین می‌زنند که این مقدار حدود 58 با بار گلیسمی 12 باشد. برای مقایسه، شاخص گلیسمی قند (ساکاروز) 65 است.

چربی

هیچ چربی در عسل وجود ندارد.

پروتئین

عسل بسته به محصول، حاوی مقدار کمی پروتئین است (در بعضی از عسل‌ها تا 0.06 گرم)، اما برای تأمین پروتئین مورد نیاز روزانه کافی نیست.

ویتامین‌ها و مواد معدنی

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در عسل ممکن است شامل ویتامین‌های گروه ب، کلسیم، مس، آهن، روی و سایر موادی باشد که عمدتاً از خاک و گیاهان تولیدکننده شهد، حاصل می‌شوند. کیفیت عسل و مواد معدنی آن با توجه به محل رشد و نحوه فرآوری آن تعیین می‌شود. به‌طور کلی، عسل تیره‌تر ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری نسبت به عسل کم‌رنگ فراهم می‌کند.

فواید عسل برای سلامتی

نشان داده شده است که برخی از انواع عسل قدرت درمانی اعجاب‌انگیزی را ارائه می‌دهد. هنگام استفاده از ویژگی‌های عسل در زندگی روزمره، حفظ تعادل میان فواید آن برای سلامتی و بهای تغذیه‌ای (قند بالای موجود در عسل) بسیار مهم است.

سرفه را تسکین میدهد

تحقیقات نشان می‌دهد عسل می‌تواند به تسکین سرفه کمک کند. مروری بر 6 مطالعه در مورد درمان سرفه در کودکان نشان داد که یک قاشق عسل، همانند دکسترومتورفان، سرفه را سرکوب می‌کند و بهتر از بنادریل (دیفن هیدرامین) یا درمان نکردن، عمل می‌کند. این تحقیق همچنین دریافت که عسل می‌تواند نسبت به آلبوترول (سالبوتامول) باعث تسکین طولانی‌تری شود.

نظم را افزایش می‌دهد

مطالعات نشان می‌دهد که عسل اثر مثبتی بر درمان سندروم روده تحریک‌پذیر (IBS) دارد. وقتی که عسل مانوکا خام با شکم خالی مصرف شود، معده را آرام می‌کند و علائم اسهال و یبوست را کاهش می‌دهد. عسل بهتر از درمان ضدویروسی رایج، شدت و مدت اسهال ویروسی را کاهش می‌دهد.

از سلامت باروری پشتیبانی می‌کند

نوعی از عسل که ژل رویال نامیده می‌شود، تاثیرات بسیاری بر سلامت خانم‌ها در باروری دارد. ژل رویال باعث کاهش سندروم پیش از قاعدگی (PMS) و علائم یائسگی می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ژل رویال ممکن است به کاهش آسیب اکسیداتیو که مرتبط با پیری تخمدان است، کمک کند. مطالعات اولیه روی حیوانات حاکی از آن است که ژل رویال کیفیت اسپرم را برای مردان بهبود می‌دهد و اگرچه این اتفاق امیدوارکننده است، اما اثر آن در انسان هنوز اثبات نشده است.

به بهبود زخم کمک می‌کند

بره موم، ترکیبی در عسل است که از 50 درصد رزین، 30 درصد موم، 10 درصد روغن‌های اساسی، 5 درصد گرده و 5 درصد ترکیبات ارگانیک دیگر تشکیل شده است. بره موم فعالیت رادیکال‌های آزاد را متوقف می‌کند و سنتز کلاژن را تقویت می‌کند که هر دو برای ترمیم زخم مفید هستند. توانایی بره موم در بهبود زخم‌های پای افراد دیابتی و انواع خاصی از آکنه، در صورت استفاده موضعی، اثبات شده است.

خطر سرطان را کاهش میدهد

عسل در پیشرفت مراحل مختلف سرطان تأثیرگذار است. نشان داده شده است که عسل باعث تحریک آپوپتز سلول تومور (مرگ سلول)، کاهش التهاب و جلوگیری از رشد تومور می‌شود. اگرچه عسل به‌تنهایی در درمان سرطان مؤثر نیست، اما مطالعات اولیه نیاز به تحقیقات بیشتر را نشان می‌دهد.

حساسیت

عسل معمولاً حساسیت‌زا نیست، با این حال، در مطالعات موردی، آنافیلاکسی مشاهده شده است. آنافیلاکسی ناشی از مصرف عسل، یک واکنش غیرمستقیم IgE (یک حساسیت غذایی واقعی) است. بره موم به‌عنوان یک ماده حساسیت‌زای تماسی برای کسانی که در جمع‌آوری عسل نقش دارند، اثبات شده است. اگر مشکوک هستید که به عسل حساسیت دارید یا نه، برای ارزیابی کامل به پزشک خود مراجعه کنید.

عوارض جانبی

آکادمی اطفال آمریکا به والدین توصیه می‌کند که در طی سال اول زندگی، هرگز به نوزادان عسل ندهند، زیرا یک منبع بالقوه بوتولیسم است که باعث ایجاد میکروب می‌شود و می‌تواند منجر به بیماری شدید در نوزادان شود.

اگر به دلایل پزشکی برنامه غذایی کم شکر یا کم کربوهیدرات دارید، باید مصرف عسل را محدود کنید. عسل تقریباً قند خالص است (کربوهیدرات‌ها). علیرغم فوایدی که برای سلامتی دارد، عسل همچنان سطح گلوکز خون را افزایش می‌دهد و باید برای زیر نظر گرفتن کل کربوهیدرات دریافتی، محاسبه شود.

انواع

هر یک از انواع مختلف عسل از منابع گل‌های خاص یا شرایط مختلف آب و هوایی به وجود آمده‌اند. برای مثال می‌توان از عسل شبدر، عسل گل وحشی، عسل شکوفه پرتقال، عسل گندم سیاه، عسل آوکادو و عسل یونجه نام برد. عسلی که از فروشگاه خریداری می‌کنید ممکن است خام یا پاستوریزه باشد.

پاستوریزاسیون ممکن است برخی از مواد کمیاب مفید برای سلامتی که در عسل موجود است را از بین ببرد. اگر در برچسب مواد غذایی نوشته شده باشد “عسل خالص”، به این معنی است که هیچ ماده دیگری هنگام فرآوری به آن اضافه نشده است.

بهترین زمان برای تهیه عسل

برای حداکثر مواد مغذی، عسل خام را از بازار کشاورزان محلی تهیه کنید. اگر از طعم عسل لذت می‌برید، به دنبال نوع تیره‌تر آن بروید که طعم قوی‌تری دارد و به شما اجازه می‌دهد برای همان طعم، مقدار کمتری مصرف کنید. عسل در هرزمانی از سال، در بطری‌های پلاستیکی و شیشه‌ای در دسترس است.

نگهداری و سلامت غذا

عسل خام و فرآوری شده باید در دمای زیر 32 درجه فارنهایت نگهداری شوند تا از متبلور شدن و تغییر رنگ و طعم جلوگیری شود. عسل به‌طور طبیعی ضد میکروب است اما باید به دور از رطوبت نگهداری شود. توصیه عمومی برای نگهداری عسل 2 سال است، با این حال ممکن است این مدت زمان در انواع مختلف عسل متفاوت باشد. ظروف بهداشتی که هوا به آن‌ها نفوذ نمی‌کند به ماندگاری و حفظ سلامت عسل کمک می‌کنند.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
خروج از نسخه موبایل