کلینیک لاغری و تناسب اندام وندا

9 رژیم محبوب برای کاهش وزن

9 رژیم محبوب برای کاهش وزن

رژیم‌های غذایی زیادی برای کاهش وزن وجود دارد. برخی از آن‌ها بر کاهش اشتهای شما تمرکز می‌کنند، در حالی‌که برخی دیگر کالری، کربوهیدرات و چربی را محدود می‌کنند.
از آنجایی که همه آن‌ها ادعای برتری دارند، تشخیص این‌که کدام رژیم ارزش امتحان کردن دارد، واقعاً سخت است. حقیقت این است که هیچ رژیمی برای همه افراد بهترین نیست و آنچه که برای شما کارآمد است، ممکن است برای دیگری کارآمد نباشد.
در این مقاله 9 رژیم محبوب کاهش وزن و دیدگاه علمی آن‌ها، بررسی می‌شوند.

۱. رژیم غذایی پالئو

رژیم پالئو که از آن به‌عنوان رژیم سرخ‌پوشان هم یاد می‌شود، ادعا می‌کند که باید همان غذاهایی را بخورید که اجداد شکارچی شما قبل از توسعه کشاورزی می‌خوردند.
این تئوری می‌گوید که بیشتر بیماری‌های مدرن می‌توانند با رژیم غذایی غربی و مصرف غلات، لبنیات و غذاهای فرآوری شده مرتبط باشند.
گرچه جای بحث و تردید وجود دارد که آیا این رژیم واقعاً همان غذاهایی را فراهم می‌کند که اجدادمان می‌خوردند یا نه، اما دارای چندین مزیت برای سلامتی است.
نحوه عملکرد: رژیم پالئو بر غذاهای کامل، پروتئین بدون چربی، سبزیجات، میوه‌ها، مغزها (آجیل) و دانه‌ها تأکید دارد، در حالی که غذاهایی مانند مواد غذاهای فرآوری شده، شکر، لبنیات و غلات را تأیید نمی‌کند.
برخی از نسخه‌های انعطاف‌پذیرتر رژیم پالئو، اجازه مصرف لبنیاتی مانند کره و پنیر و همچنین غذاهایی مانند سیب‌زمینی و سیب‌زمینی شیرین را می‌دهند.
کاهش وزن: چندین مطالعه نشان می‌دهد که رژیم پالئو می‌تواند منجر به کاهش وزن قابل توجه و کاهش اندازه دور کمر شود.
طبق مطالعات، افرادی که از رژیم پالئو پیروی می‌کنند به‌طور خودکار کربوهیدرات کمتر، پروتئین بیشتر و روزانه 300 تا 900 کالری کمتر می‌خورند.
سایر مزایا: به نظر می‌رسد این رژیم در کاهش عوامل خطر بیماری‌های قلبی مانند، کلسترول، قند خون، تری‌گلیسیرید خون و فشار خون مؤثر باشد.
نکته منفی: پالئو مصرف غلات، حبوبات و لبنیات را که سالم و مقوی هستند، از برنامه غذایی حذف می‌کند.

رژیم غذایی پالئو - وندا

خلاصه

رژیم غذایی پالئو بر مصرف غذاهای کامل تأکید دارد، اما مصرف غلات و لبنیات را ممنوع می‌کند. فواید متعدد آن برای سلامتی شامل کاهش وزن می‌شود.

۲. رژیم وگان

رژیم وگان مصرف تمامی محصولات حیوانی را به دلیل مسائل اخلاقی، محیط‌ زیستی و سایر دلایل، ممنوع می‌کند.
وگانیسم همچنین با مقاومت در برابر سو استفاده از حیوانات و بی‌رحمی، همراه است.
نحوه عملکرد: وگانیسم سخت‌گیرانه‌ترین شکل گیاه‌خواری است. علاوه بر ممنوعیت مصرف گوشت، لبنیات و تخم‌مرغ، مصرف فرآورده‌های حیوانی مانند ژلاتین، عسل، آلبومین، کشک، پروتئین شیر و برخی از انواع ویتامین دی 3 را هم ممنوع می‌کند.
کاهش وزن: به نظر می‌رسد رژیم وگان برای کمک به کاهش وزن اغلب بدون شمارش کالری بسیار مؤثر است، زیرا حاوی مواد غذایی کم‌چربی و پر فیبر است که باعث می‌شود برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید.
رژیم‌های وگان، در مقایسه با سایر رژیم‌ها، با کاهش وزن و شاخص توده بدن (BMI) مرتبط هستند.
یک مطالعه 18 هفته‌ای نشان داد افرادی که رژیم وگان دارند نسبت به افرادی که رژیم کنترلی دارند، 3/9 پوند (2/4 کیلوگرم) بیشتر وزن از دست داده‌اند. گروه وگان اجازه داشتند تا زمان سیری غذا بخورند، اما گروه کنترل مجبور بودند کالری را محدود کنند.
با این حال، رژیم‌های وگان از لحاظ جذب و سوزاندن کالری برای کاهش وزن، مؤثرتر از رژیم‌های دیگر نیستند.
کاهش وزن در رژیم وگان درجه اول با کاهش کالری دریافتی در ارتباط است.
سایر مزایا: رژیم‌های گیاهی با کاهش خطر بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2 و مرگ زودرس ارتباط دارند.
محدود کردن مصرف گوشت فرآوری شده خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و مرگ بر اثر بیماری قلبی و سرطان را کاهش می‌دهد.
نکته منفی: از آنجا که رژیم‌های وگان غذاهای حیوانی را کاملاً ممنوع کرده‌اند، ممکن است از نظر برخی مواد مغذی از جمله ویتامین ب 12، ویتامین دی، ید، آهن، کلسیم، روی و اسیدهای چرب امگا 3 ضعیف باشند.

خلاصه

رژیم‌های وگان همه محصولات حیوانی را حذف می‌کنند. آن‌ها ممکن است به دلیل کالری دریافتی کم، باعث کاهش وزن شوند و خطر چندین بیماری را کاهش دهند.

۳. رژیمهای کم کربوهیدرات

رژیم‌های کم کربوهیدرات چندین دهه است که محبوب هستند، خصوصاً برای کاهش وزن.
انواع مختلفی از رژیم‌های کم کربوهیدرات وجود دارد، اما همه آن‌ها شامل محدود کردن مصرف کربوهیدرات به میزان 20 تا 150 گرم در روز می‌شوند.
هدف اصلی این رژیم این است که بدنتان را مجبور کند تا به‌جای استفاده از کربوهیدرات به‌عنوان منبع اصلی انرژی، از چربی‌های بیشتری برای سوخت استفاده کند.
نحوه عملکرد: رژیم‌های کم کربوهیدرات بر مصرف نامحدود پروتئین و چربی تأکید دارند، در حالی‌که مصرف کربوهیدرات را به‌شدت محدود می‌کنند.
وقتی مصرف کربوهیدرات بسیار کم باشد، اسیدهای چرب ابتدا به درون خون و سپس به کبد منتقل می‌شوند، جایی که برخی از آن‌ها به کتون تبدیل می‌شوند.
بدن شما می‌تواند در غیاب کربوهیدرات، از اسیدهای چرب و کتون‌ها به‌عنوان منبع اصلی انرژی خود استفاده کند.
کاهش وزن: مطالعات متعدد نشان می‌دهد که رژیم‌های کم کربوهیدرات برای کاهش وزن، به‌ویژه در افراد چاق و دارای اضافه‌وزن بسیار مفید هستند.
این رژیم‌ها در کاهش چربی خطرناک شکم، که می‌تواند در اطراف اندام‌های شما قرار بگیرد، بسیار مؤثر است.
افرادی که رژیم‌های کم کربوهیدرات دارند معمولاً به حالتی به نام کتوز می‌رسند. بسیاری از مطالعات نشان دادند که کتوژنیک بیش از دو برابر رژیم‌های «کم‌چربی» و «بدون کالری» باعث کاهش وزن می‌شود.
سایر مزایا: رژیم‌های کم کربوهیدرات باعث کاهش اشتها و احساس گرسنگی کمتر می‌شوند و همچنین منجر به کاهش خودکار کالری دریافتی می‌شوند.
علاوه بر این، رژیم‌های کم کربوهیدرات برای بسیاری از عوامل اصلی بیماری‌ها مانند تری‌گلیسیرید خون، سطح کلسترول، سطح قند خون، سطح انسولین و فشار خون مفید هستند.
نکته منفی: رژیم‌های کم کربوهیدرات برای همه مناسب نیستند. بعضی از افراد هنگام تجربه آن‌ها احساس خوبی دارند و بعضی دیگر احساس ناخوشایندی دارند.
برخی افراد ممکن است افزایش کلسترول LDL «بد» را تجربه کنند.
در موارد بسیار نادر، رژیم‌های بسیار کم کربوهیدرات می‌توانند بیماری جدی به نام کتواسیدوز غیر دیابتی ایجاد کنند. به نظر می‌رسد این وضعیت بیشتر در زنان شیرده دیده می‌شود و در صورتی‌که درمان نشود می‌تواند کشنده باشد.

۴. رژیم دوکان

رژیم دوکان یک رژیم لاغری با پروتئین بالا و کربوهیدرات کم است که به 4 مرحله تقسیم می‌شود، دو مرحله کاهش وزن و دو مرحله نگهداری.
مدت‌زمان ماندن در هر مرحله به میزان وزنی بستگی دارد که باید کاهش دهید. هر مرحله الگوی غذایی خاص خود را دارد.
نحوه عملکرد: مراحل کاهش وزن اساساً مبتنی بر خوردن نامحدود غذاهای حاوی پروتئین زیاد و الزام مصرف جو دو سر است.
مراحل دیگر شامل افزودن سبزیجات فاقد نشاسته و به دنبال آن مقداری چربی و کربوهیدرات است. پس از گذشت مدتی، روزهایی با پروتئین خالص کمتر و کمتر برای حفظ وزن جدید وجود خواهد داشت.
کاهش وزن: در یک مطالعه، زنان پیرو رژیم دوکان روزانه حدود 1000 کالری و 100 گرم پروتئین مصرف کردند و به‌طور متوسط در طی 8 تا 10 هفته، حدود 33 پوند (15 کیلوگرم) وزن کم کردند.
همچنین، بسیاری از تحقیقات دیگر نشان دادند رژیم‌های حاوی پروتئین بالا و کربوهیدرات کم می‌توانند مزایای عمده‌ای برای کاهش وزن داشته باشند.
این موارد شامل نرخ متابولیک بالاتر، کاهش هورمون گرسنگی گرلین و افزایش چندین هورمون سیری می‌شود.
مزایای دیگر: جدا از مسئله کاهش وزن، هیچ مزایایی برای رژیم دوکان، در ادبیات علمی ثبت نشده است.
نکته منفی: تحقیقات باکیفیت بسیار کمی، در مورد رژیم دوکان وجود دارد.

رژیم دوکان چربی و کربوهیدرات را محدود می‌کند، یک استراتژی که بر پایه علم نیست. برعکس، در مقایسه با رژیم‌های کم کربوهیدرات و کم‌چربی، مصرف چربی به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی پرپروتئین، باعث افزایش نرخ متابولیک می‌شود.
علاوه بر این، کاهش سریع وزن که با محدودیت شدید مصرف کالری حاصل می‌شود، باعث کاهش قابل توجه عضلات می‌شود.
از دست دادن توده عضلانی و محدودیت شدید مصرف کالری ممکن است باعث شود بدن شما انرژی را حفظ کرده و پس از، از دست دادن آن، مجدداً وزن افزایش یابد.

خلاصه

رژیم دوکان در مطالعات باکیفیت انسانی آزمایش نشده است. این رژیم غذایی ممکن است باعث کاهش وزن شود، اما ممکن است متابولیسم شما را کند نماید و باعث از دست رفتن توده عضلانی همراه با توده چربی شود.

۵. رژیم فوق‌العاده کم‌چرب

یک رژیم غذایی کم‌چربی مصرف چربی شما را تا زیر 10 درصد از کالری روزانه، محدود می‌کند.
به‌طور کلی، یک رژیم کم‌چرب حدود 30 درصد از کالری خود را به‌عنوان چربی تأمین می‌کند.
مطالعات نشان می‌دهند این رژیم در طولانی‌مدت برای کاهش وزن مؤثر نیست.
ابداع‌کنندگان رژیم فوق‌العاده کم‌چرب ادعا می‌کنند که رژیم‌های کم‌چرب سنتی به اندازه کافی کم‌چرب نیستند و برای داشتن فوایدی برای کاهش وزن و سلامتی، نیاز به دریافت چربی کمتر از 10 درصد کل کالری است.
نحوه عملکرد: یک رژیم غذایی فوق‌العاده کم‌چرب فقط 10 درصد (یا کمتر) کالری بدن را از چربی تأمین می‌کند. این رژیم غذایی بیشتر گیاهی است و مصرف محصولات حیوانی را محدود کرده است.
بنابراین، به‌طور کلی از نظر کربوهیدرات بسیار بالا است، حدود 80 درصد از کالری و حاوی پروتئین بسیار کمی است، 10 درصد از کالری.
کاهش وزن: اثبات شده که این رژیم غذایی برای کاهش وزن، در بین افراد چاق بسیار موفق بوده است. در یک مطالعه، افراد چاق با یک رژیم غذایی فوق‌العاده کم‌چرب، به‌طور متوسط 140 پوند (63 کیلوگرم) وزن از دست دادند.
یک مطالعه 8 هفته‌ای دیگر با رژیم حاوی 7 تا 14 درصد چربی، کاهش وزن متوسط 8/14 پوندی (7/6 کیلوگرم) را نشان داد.
مزایای دیگر: مطالعات نشان می‌دهند که رژیم‌های فوق‌العاده کم‌چربی می‌توانند چندین عامل خطر برای بیماری‌های قلبی را بهبود دهند. این عوامل عبارتند از فشار خون بالا، کلسترول بالا و علائم التهاب.
در کمال تعجب، این رژیم پر کربوهیدرات و کم‌چربی، می‌تواند موجب بهبود چشمگیری در دیابت نوع 2 شود.
علاوه بر این، ممکن است پیشرفت بیماری ‌ام.اس را کند نماید، یک بیماری خودایمنی که روی مغز، نخاع و اعصاب بینایی چشم اثر می‌گذارد.
نکته منفی: محدودیت چربی ممکن است باعث مشکلات طولانی‌مدت شود، زیرا چربی نقش‌های مهمی در بدن دارد. از جمله این موارد می‌توان به کمک به ساخت غشای سلولی و هورمون‌ها و همچنین کمک به بدن برای جذب ویتامین‌های محلول در چربی، اشاره کرد.
علاوه بر این، یک رژیم فوق‌العاده کم‌چرب مصرف بسیاری از غذاهای سالم را محدود می‌کند، تنوع ندارد و رعایت آن بسیار سخت است.

خلاصه

یک رژیم فوق‌العاده کم‌چرب، کمتر از 10 درصد کالری بدن را از چربی تأمین می‌کند. این امر می‌تواند باعث کاهش قابل توجه وزن شود و فواید چشم‌گیری برای بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و ام.اس دارد.

۶. رژیم اتکینز

رژیم اتکینز معروف‌ترین رژیم لاغری کم کربوهیدرات است.
ابداع‌کنندگان آن اصرار دارند که در صورت پرهیز از مصرف کربوهیدرات، می‌توانید با خوردن هر مقدار پروتئین و چربی که می‌خواهید، وزن کم کنید.
دلیل اصلی مؤثر بودن رژیم کم کربوهیدرات برای کاهش وزن این است که اشتهای شما را کاهش می‌دهد.
این باعث می‌شود که کالری کمتری بخورید، بدون این‌که حتی به آن فکر کنید.
نحوه عملکرد: رژیم اتکینز به 4 مرحله تقسیم می‌شود. این فرآیند با یک مرحله القایی آغاز می‌شود که در آن به مدت 2 هفته، روزانه کمتر از 20 گرم کربوهیدرات می‌خورید.
با نزدیک شدن به وزن هدف، مراحل دیگر شامل بازگرداندن آرام کربوهیدرات سالم به رژیم غذایی می‌شود.
کاهش وزن: رژیم اتکینز به‌طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته و باعث کاهش وزن سریع‌تر، نسبت به رژیم‌های کم‌چربی می‌شود.
مطالعات دیگر خاطرنشان می‌کنند که رژیم‌های کم کربوهیدرات برای کاهش وزن بسیار مفید هستند. آن‌ها به‌ویژه در کاهش چربی شکم، خطرناک‌ترین چربی که در حفره شکم خانه می‌کند، موفق هستند.
مزایای دیگر: مطالعات متعدد نشان می‌دهند که رژیم‌های کم کربوهیدرات، مانند رژیم اتکینز، بسیاری از عوامل خطر بیماری‌ها از جمله تری‌گلیسیرید خون، کلسترول، قند خون، انسولین و فشار خون را کاهش می‌دهند.
در مقایسه با سایر رژیم‌های لاغری، رژیم‌های کم کربوهیدرات باعث بهبود بیشتر قند خون، کلسترول خوب (HDL)، تری‌گلیسیرید و سایر مؤلفه‌های سلامتی می‌شوند.
نکته منفی: همانند سایر رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات، رژیم اتکینز برای بیشتر افراد بی‌خطر و سالم است، اما در موارد نادر ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

خلاصه

رژیم اتکینز یک رژیم کاهش وزن کم کربوهیدرات است. اتکینز برای کاش وزن مؤثر است، اما برای بسیاری از عوامل خطر بیماری‌ها نیز مزایایی دارد.

۷. رژیم HCG

HCG یک رژیم غذایی سخت است که باعث کاهش سریع وزن، به میزان 1 تا 2 پوند (0.45 تا 1 کیلوگرم) در روز می‌شود.
ابداع‌کنندگان آن ادعا می‌کنند که سرعت سوخت‌وساز و کاهش چربی را بدون ایجاد گرسنگی، افزایش می‌دهند.
HGC (گنادوتروپین جفتی انسان) هورمونی است که در اوایل بارداری، در سطح بالا وجود دارد.
این رژیم به بدن زن می‌گوید که باردار است و باعث تولید هورمون‌هایی می‌شود که برای رشد جنین مهم است. همچنین برای درمان مسائل باروری نیز استفاده می‌شود.
نحوه عملکرد: این رژیم به 3 مرحله تقسیم می‌شود. در طی فاز اول، شما شروع به مصرف مکمل‌های HCG می‌کنید.
در طی فاز دوم، یک رژیم فوق‌العاده کم‌کالری را شروع می‌کنید و روزانه فقط 500 کالری همراه با قطره‌های مکمل HCG، قرص، آمپول و اسپری دریافت می‌کنید. مرحله کاهش وزن به مدت 3 تا 6 هفته تجویز می‌شود.
در مرحله سوم، مصرف HCG را متوقف می‌کنید و به‌تدریج میزان غذا را افزایش می‌دهید.
کاهش وزن: HCG باعث کاهش وزن می‌شود، اما مطالعات متعدد نتیجه گرفتند که کاهش وزن فقط به دلیل رژیم کم‌کالری است، نه هورمون HCG.
علاوه بر این، HCG تأثیری در کاهش گرسنگی ندارد.
سایر مزایا: جدا از کاهش وزن، هیچ فواید مستندی برای رژیم HCG وجود ندارد.
نکته منفی: مانند اکثر رژیم‌های فوق‌العاده کم‌کالری، رژیم HCG ممکن است باعث از دست دادن عضلات و در نتیجه کاهش توانایی سوزاندن کالری شود.
چنین محدودیت شدیدی در مصرف کالری، میزان کالری که بدن شما می‌سوزاند را کاهش می‌دهد. علت این است که بدن شما فکر می‌کند گرسنه است و بنابراین سعی می‌کند تا انرژی را حفظ کند.
علاوه بر این، بیشتر محصولات HCG موجود در فروشگاه‌ها تقلبی هستند و حاوی HCG نیستند. فقط آمپول‌ها قادر به افزایش سطح این هورمون در خون هستند.
این رژیم عوارض جانبی زیادی دارد، ازجمله سردرد، خستگی و افسردگی. همچنین گزارشی از لخته شدن خون در بانوان وجود دارد که به‌ احتمال زیاد ناشی از پرهیز غذایی است.
FDA این رژیم را تأیید نمی‌کند و آن را خطرناک، غیرقانونی و تقلبی می‌داند.

خلاصه

رژیم HCG یک رژیم کاهش وزن سریع است. این رژیم مبتنی بر هیچ مدرک علمی نیست و امکان دارد باعث کاهش میزان متابولیسم، از دست دادن عضلات، سردرد، خستگی و افسردگی شود.

۸. رژیم زون

رژیم غذایی زون یک رژیم بار گلیسمی پایین است که باعث می‌شود میزان کربوهیدرات را 35 تا 45 درصد کالری روزانه و پروتئین و چربی را هرکدام 30 درصد محدود کنید.
در این رژیم فقط خوردن کربوهیدرات‌هایی با شاخص گلیسمی (GI) پایین توصیه می‌شود.
GI غذا، تخمین می‌زند که پس از خوردن آن غذا، سطح گلوکز خون چقدر افزایش می‌یابد. زون در ابتدا برای کاهش التهاب ناشی از رژیم غذایی، کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن ایجاد شد.
نحوه عملکرد: رژیم غذایی زون توصیه می‌کند که هر وعده غذایی را با یک‌سوم پروتئین، دوسوم میوه‌های رنگارنگ و سبزیجات و مقدار کمی چربی، یعنی اسید چرب غیراشباع مانند روغن زیتون، آوکادو و بادام، متعادل کنید.
همچنین مصرف کربوهیدرات‌های GI بالا مانند موز، برنج و سیب‌زمینی را محدود می‌کند.
کاهش وزن: مطالعات در مورد رژیم‌های کم GI، متناقض هستند. در حالی‌که برخی می‌گویند که این رژیم باعث کاهش وزن و کاهش اشتها می‌شود، برخی دیگر عقیده دارند که در مقایسه با رژیم‌های دیگر منجر به کاهش وزن بسیار کمی می‌شود.
مزایای دیگر: بیشترین فایده این رژیم، کاهش عوامل خطر بیماری‌های قلبی مانند کلسترول و تری‌گلیسیرید کاهش یافته است.
یک مطالعه نشان می‌دهد که رژیم زون ممکن است باعث بهبود کنترل قند خون، کاهش دور کمر و کاهش التهاب مزمن در افراد چاق یا دارای اضافه‌وزن و مبتلا به دیابت نوع 2 باشد.

خلاصه

رژیم زون، یک رژیم کم GI است. مطالعات در مورد مزایای آن در کاهش وزن متناقض هستند، اما این رژیم بسیاری از مؤلفه‌های سلامتی را بهبود می‌بخشد و خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

۹. روزه‌داری متناوب

در رژیم روزه‌داری متناوب، بدن شما بین دوره‌های روزه‌داری و غذا خوردن در گردش است. به‌جای این‌که غذاهایی که می‌خورید را محدود کند، زمان مصرف آن‌ها را کنترل می‌کند. بنابراین، می‌توان گفت بیشتر از این‌که یک رژیم غذایی باشد، یک الگوی خوردن است.

معروف‌ترین روش‌ها برای ناشتایی متناوب عبارتند از:

  • روش 8/16: شامل نخوردن صبحانه و محدود کردن دوره غذایی روزانه به 8 ساعت می‌شود، و سپس روزه‌داری در 16 ساعت باقیمانده.
  • روش خوردن توقف خوردن: شامل 24 ساعت روزه گرفتن در یک یا 2 روز غیر متوالی در هفته می‌شود.
  • رژیم 5:2: در 2 روز غیر متوالی در هفته، کالری دریافتی را به مقدار 500 تا 600 کالری محدود می‌کنید. در 5 روز باقیمانده مصرف را محدود نمی‌کنید.
  • رژیم جنگجو: در طول روز و یک وعده غذایی بزرگ در شب، مقدار کمی میوه و سبزیجات خام بخورید.

نحوه عملکرد: روزه‌داری متناوب، معمولاً برای کاهش وزن استفاده می‌شود، زیرا منجر به محدود شدن نسبتاً آسان مصرف کالری می‌شود.
این امر می‌تواند باعث شود در کل کالری کمتری مصرف کنید، به شرطی که آن را با زیاد غذا خوردن در دوره‌های غذایی، جبران نکنید.
کاهش وزن: به‌طور کلی روزه‌داری متناوب برای کاهش وزن بسیار موفق است. مشاهده شده است که در یک دوره 3 تا 24 هفته‌ای، باعث کاهش وزن 3 تا 8 درصدی می‌شود که در مقایسه با بیشتر رژیم‌های لاغری، بسیار زیاد است.
علاوه بر این، نسبت به محدودیت کالری استاندارد، باعث از دست رفتن عضلات کمتر می‌شود و ممکن است نرخ متابولیک را در کوتاه‌مدت به میزان 6/3 (سه‌­ششم) تا 14 درصد افزایش دهد.
سایر مزایا: روزه‌داری متناوب ممکن است علائم التهاب، سطح کلسترول و قند خون را کاهش دهد.
علاوه بر این، روزه‌داری متناوب با افزایش سطح هورمون رشد انسانی (HGH)، بهبود حساسیت به انسولین، بهبود ترمیم سلولی و اصلاح ژن مرتبط است.
همچنین مطالعات حیوانی نشان می‌دهند که ممکن است به رشد سلول‌های جدید مغز، طول عمر و محافظت در برابر آلزایمر و سرطان، کمک کند.
نکته منفی: اگرچه روزه‌داری متناوب برای افراد خوش‌خوراک و سالم بی‌خطر است، اما برای همه مناسب نیست.
برخی مطالعات نشان می‌دهد که این رژیم برای زنان، به اندازه مردان مفید نیست.
علاوه بر این، برخی افراد باید از روزه‌داریخودداری کنند، از جمله کسانی که به افت سطح قند خون حساس هستند، زنان باردار، مادران شیرده، نوجوانان، کودکان و افرادی که دچار سو تغذیه، کمبود وزن یا کمبود مواد مغذی هستند.

خلاصه

ناشتایی متناوب بدن شما را در چرخه میان روزه‌داری و خوردن قرار می‌دهد. روزه‌داری متناوب برای کاهش وزن بسیار مؤثر است و دارای مزایای بسیاری برای سلامتی است.

حرف آخر

هیچ رژیم عالی و کاملی برای کاهش وزن وجود ندارد. رژیم‌های غذایی متفاوت برای افراد مختلف کارساز هستند و شما باید رژیمی متناسب با سلیقه و سبک زندگی خود انتخاب کنید. بهترین رژیم برای شما، رژیمی است که بتوانید در طولانی‌مدت به آن پایبند بمانید.

اگر تمام روش‌های لاغری را امتحان کرده‌اید و نتیجه نگرفته‌اید

کلینیک لاغری وندا شما را بدون رژیم، بدون ورزش و بدون عوارض، و با ضمانت‌نامه کتبی به اندام دلخواهتان می‌رساند

نمونه قبل و بعد 2

نمونه قبل و بعد 9

نمونه قبل و بعد 13

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: میانگین: ]
خروج از نسخه موبایل