کلینیک لاغری و تناسب اندام وندا

ترکیب و درصد چربی بدن

ترکیب بدن، نسبت چربی به بافت غیر چربی در بدن شما است. یک ترکیب بدن سالم، ترکیبی است که در آن درصد کمتری به چربی و درصد بیشتر به بافت غیر چربی که شامل ماهیچه، استخوان‌ها و اندام‌ها است، اختصاص یابد.

دانستن ترکیب بدن، می‌تواند به شما در رسیدن به سلامتی و تناسب اندام کمک کند. اغلب، شما در آغاز یک برنامه کاهش وزن و تناسب اندام، ترکیب بدن خود را اندازه می‌گیرید، سپس به‌صورت دوره‌ای آن را بررسی می‌کنید تا پیشرفت خود را ببینید.

ترکیب بدن چیست؟

بدن شما ترکیبی از 2 نوع حجم است، چربی بدن و بافت غیر چربی. در اینجا تفاوت‌های اصلی بین این دو نوع حجم گفته می‌شود:

چربی بدن: چربی می‌تواند در بافت ماهیچه‌ای، زیر پوست (چربی زیرپوستی) یا اطراف اندام‌های بدن (چربی احشایی) یافت شود. مقداری چربی برای سلامت کلی لازم است. “چربی ضروری” به محافظت از اندام‌های داخلی بدن، ذخیره مواد مغذی برای انرژی و تنظیم هورمون‌های بدن کمک می‌کند. اما ممکن است ذخیره اضافی از چربی و چربی‌های غیرضروری بدن داشته باشید.

حجم غیر چربی: این حجم شامل استخوان، آب، ماهیچه، اندام‌ها و بافت‌ها می‌شود. همچنین ممکن است با عنوان بافت غیر چربی نامیده شود. بافت‌های غیر چربی از نظر متابولیکی فعال هستند، به این معنی که برای تأمین انرژی کالری می‌سوزانند، در حالی که چربی بدن این‌گونه نیست.

درصد چربی بدن معیاری برای اندازه‌گیری ترکیب بدن است که به شما می‌گوید چه مقدار از وزن بدنتان، چربی است. درصدی از بدن شما که چربی نباشد، حجم بدون چربی است. محدوده‌های طبیعی برای چربی بدن وجود دارند که در زنان و مردان متفاوت هستند.

اندازه‌گیری وزن بدنتان با ترازوهای معمولی، ترکیب بدن را ارزیابی نمی‌کند. یک وزن‌کشی معمولی نمی‌تواند مشخص کند که چه مقدار از وزن کلی بدنتان از آب، چربی یا ماهیچه تشکیل شده است. برای دانستن اینکه آیا ترکیب بدن سالم دارید یا نه، باید درصد چربی بدنتان را به دست آورید.

ترکیب بدن سالم

هیئت ورزش آمریکا (ACE)، مقادیر زیر را برای افراد مختلف ارائه می‌دهد.

معیار درصد چربی بدن طبق ACE
توصیف زن مرد
چربی ضروری 10% تا 13% 2% تا 5%
ورزشکار 14% تا 20% 6% تا 13%
تناسب اندام 21% تا 24% 14% تا 17%
قابل قبول 25% تا 31% 18% تا 24%
چاق بالای 32% بالای 25%

 

ورزشکاران دارای چربی کمتری در بدن هستند که برای کارایی در ورزش‌هایی مانند دو و دوچرخه‌سواری مفید است. اما داشتن درصد چربی خیلی کم در بدن نیز یک مشکل است. برای مثال، در ورزشکاران زن، خطر آسیب دیدن یا مسائل بهداشتی را افزایش می‌دهد. این مشکلات عبارتند از: اختلالات غذایی، فقدان قاعدگی و کاهش تراکم استخوان که باعث افزایش خطر شکستگی یا پوکی استخوان می‌شود.

اگر دچار اضافه‌وزن یا چاقی هستید، دارای میزان زیاد چربی و درصد بالای چربی بدن هستید.

اگر درصد چربی بدن شما بسیار بالا است، می‌توانید با به دست آوردن بافت غیر چربی، از طریق بدن‌سازی و استخوان‌سازی و از دست دادن چربی اضافه بدن، ترکیب بدن خود را بهبود بخشید.

چگونه ترکیب بدن را اندازه بگیریم؟

چندین راه برای تخمین درصد چربی بدن در منزل، در باشگاه یا توسط پزشک وجود دارد.

امپدانس بیوالکتریکال

امپدانس بیوالکتریکال می‌تواند با واحدهای دستی و با مقیاس چربی بدن BIA اندازه‌گیری شود. این ابزارها جریان الکتریکی اندکی را از بدن شما عبور می‌دهند. چربی، آب و بافت غیر چربی به صورت‌های مختلف مانع از جریان می‌شوند و بدین صورت نتیجه مشخص می‌شود.

بسیاری از ترازوها برای مصارف خانگی فروخته می‌شوند و آموزش خاصی هم لازم ندارند. بعضی از ترازوها با برنامه تناسب اندام شما هماهنگ می‌شوند و به این ترتیب می‌توانید ببینید که چگونه تغییر در فعالیت‌های روزانه و رژیم غذایی، بر وزنتان اثر می‌گذارد.

اندازه‌گیری ضخامت پوست

انجام اندازه‌گیری ضخامت پوست یا اسکین فولد روشی است که اغلب توسط مربیان تناسب اندام یا به‌عنوان بخشی از یک برنامه کاهش وزن استفاده می‌شود. کولیس (نوعی وسیله که برای اندازه‌گیری ضخامت یا قطر به کار می‌رود) ضخامت قسمت‌های مختلف بدن را اندازه می‌گیرد و سپس این اندازه‌ها توسط محاسبات، به درصد چربی بدن تبدیل می‌شود.

سنجش تراکم استخوان

سنجش تراکم استخوان (اسکن DEXA) یا اسکن جذب اشعه ایکس با انرژی دوگانه، در یک محیط پزشکی و برای بررسی تراکم استخوان انجام می‌شود.

وزن گیری هیدرواستاتیک

وزن گیری هیدرواستاتیک روشی است که در آن باید کاملاً در آب غوطه‌ور شوید. این استاندارد طلایی برای اندازه‌گیری چربی بدن، شامل غوطه‌ور شدن در یک مخزن آب می‌شود. البته یافتن کلینیک یا باشگاهی که این روش را ارائه دهد، دشوار است.

عوامل مؤثر بر ترکیب بدن

ترکیب بدن شما ممکن است تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار گیرد که از کنترل شما خارج است:

  • سن. افراد اگر عضلات و ماهیچه‌های خود را با تمرین و وزنه‌برداری حفظ نکنند، با افزایش سن حجم عضلات خود را از دست می‌دهند. این مورد باعث متابولیسم کمتر می‌شود.
  • ژنها. ژن نقش مهمی در لاغر بودن طبیعی یا تمایل به نگهداری و ذخیره چربی در بدن ایفا می‌کند.
  • هورمونها. هورمون‌ها بر حفظ آب و ترکیب بدن تأثیر می‌گذارند.
  • جنسیت. چربی بدن زنان نسبت به مردان بیشتر است (به‌منظور آمادگی برای بارداری و شیردهی).

آیا باید ترکیب بدن خود را تغییر دهید؟

اگر درصد چربی بدنتان بسیار زیاد است، ممکن است بخواهید برای سلامتی و بهبود عملکرد ورزشی، آن را کاهش دهید. همچنین ممکن است قادر باشید خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش دهید. اگر میزان چربی بدن شما پایین‌تر از چربی ضروری باشد، ممکن است بخواهید تغییراتی را به‌منظور افزایش چربی ایجاد کنید، زیرا چربی ضروری خطرات سلامتی شما را کاهش می‌دهد.

برای تغییر ترکیب بدن برای سلامتی و تناسب اندام بهتر، هدف افزایش عضله و کاهش حجم چربی است. شما می‌توانید رژیم غذایی خود را تغییر دهید، یک برنامه ورزشی را آغاز کنید و از لاغری با دستگاه استفاده کنید. تیم ما در وندا آماده است تا شما را در این مسیر تا رسیدن به اندام دلخواه‌تان و به‌صورت کاملاً تضمینی همراهی کند.

مشاوره تلفنی رایگان

سخن آخر

اندازه‌گیری ترکیب بدن و چربی‌های بدن، زمانی که شما در یک برنامه کاهش وزن هستید، بسیار مهم است. می‌توانید بدون کاهش وزن، در از دست دادن چربی و به دست آوردن عضله موفق باشید. ادامه دادن تلاش برای کاهش وزن و تناسب اندام با اندازه‌گیری ترکیب بدن، روش خوبی برای مشاهده پیشرفت است. با دسترسی گسترده به مقیاس‌های چربی بدن، این کار آسان‌تر از همیشه است.

اگر تمام روش‌های لاغری را امتحان کرده‌اید و نتیجه نگرفته‌اید

کلینیک لاغری وندا شما را بدون رژیم، بدون ورزش و بدون عوارض، و با ضمانت‌نامه کتبی به اندام دلخواهتان می‌رساند

نمونه قبل و بعد 9

نمونه قبل و بعد 14

نمونه قبل و بعد 1

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
خروج از نسخه موبایل