کلینیک لاغری و تناسب اندام وندا

چرا برای داشتن عمر طولانی‌، ورزش از کاهش وزن مهم‌تر است؟

چرا برای داشتن عمر طولانی‌، ورزش از کاهش وزن مهم‌تر است؟ - وندا

افراد معمولاً با افزایش تناسب‌اندام، خطر ابتلا به بیماری قلبی و مرگ زودرس خود را بیشتر از تمرکز بر کاهش وزن، کاهش می‌دهند.
بر اساس یک بررسی جدید و جالب درباره رابطه با تناسب‌اندام، وزن، سلامت قلب و طول عمر، مشخص شد که برای سلامتی و طول عمر بیشتر، ورزش مهم‌تر از کاهش وزن است، به‌خصوص افرادی که دارای اضافه‌وزن یا چاقی مفرط هستند. این مطالعه که نتایج صدها مطالعه قبلی در مورد کاهش وزن و ورزش در مردان و زنان را مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار داد، نشان داد که افراد چاق معمولاً خطر ابتلا به بیماری قلبی و مرگ زودرس را با افزایش تناسب‌اندام بسیار بیشتر از کاهش وزن یا رژیم گرفتن کاهش می‌دهند.
این بررسی شواهد بیشتری ارائه می‌دهد که بسیاری از ما می‌توانیم با هر وزنی سالم باشیم، اگر به اندازه کافی فعال باشیم.

اگر هدف شما از علم ورزش و کاهش وزن لاغرتر شدن باشد، رک و پوست‌کنده، بسیاری از آن‌ها می‌توانند ناراحت‌کننده باشند. تحقیقات گذشته به‌طور قاطع نشان می‌دهند، افرادی که شروع به ورزش می‌کنند به‌ندرت وزن زیادی از دست می‌دهند و شاید حتی ندهند، مگر این که مصرف غذا را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. ورزش به‌طور کلی کالری بسیار کمی می‌سوزاند و کمک زیادی به کاهش وزن نمی‌کند.  بسیاری تمایل دارند که کالری ناچیز سوزانده شده با ورزش را با خوردن بیشتر بعد از آن یا حرکت کمتر یا برگشت ناخودآگاه به عملیات متابولیک بدن جبران کنند تا مصرف انرژی روزانه را کاهش دهند.
بسیاری از متخصصان، به‌خوبی از ناکافی بودن ورزش برای کاهش چربی آگاه هستند. برای چندین دهه، اثرات فعالیت بدنی بر ترکیبات بدن، متابولیسم افراد و همچنین استقامت آن‌ها را با تمرکز ویژه بر افراد چاق مطالعه کرده‌اند. به‌عنوان‌مثال، در آزمایشی در سال 2015، 81 زن کم‌تحرک و دارای اضافه‌وزن، روتین جدیدی را شروع کردند که سه بار در هفته به مدت 30 دقیقه پیاده‌روی کردند. پس از 12 هفته، تعداد کمی از آن‌ها مقداری چربی بدن خود را از دست داده بودند، اما 55 نفر از آن‌ها اضافه‌وزن پیدا کردند.
با این‌ حال، در مطالعات دیگر، افراد چاق و دارای اضافه‌وزن با مشکلات سلامتی قابل توجه، از جمله فشارخون بالا، کلسترول ضعیف یا مقاومت به انسولین، نشانگر دیابت نوع 2، بهبود قابل توجهی را در آن بیماری‌ها پس از شروع ورزش نشان دادند، چه وزنی کم کرده بودند یا نه. با دیدن این نتایج، پرسشی مطرح می‌شود که آیا تناسب‌اندام ممکن است به افراد دارای اضافه‌وزن کمک کند از سلامت متابولیک، فارغ از شمار توده بدنی خود، لذت ببرند و به‌طور بالقوه درست به اندازه افراد لاغرتر یا حتی بیشتر از آن‌ها زندگی کنند.

درمجموع مطالعاتی که موجود هستند، نشان می‌دهند که مردان و زنان کم‌تحرک و چاق که شروع به ورزش و بهبود تناسب‌اندام می‌کنند، می‌توانند خطر مرگ زودرس را تا 30 درصد یا بیشتر کاهش دهند، حتی اگر وزنشان تکان نخورد. به عقیده متخصصان: «این بهبود عموماً آن‌ها را در معرض خطر کمتر مرگ زودهنگام نسبت به افرادی که وزن طبیعی دارند اما نامتناسب هستند، قرار می‌دهد.»
از سوی دیگر، اگر افراد سنگین‌وزن با رژیم گرفتن (نه بیماری) وزن کم کنند، خطر آماری مرگ در سنین پایین معمولاً حدود 16 درصد کاهش می‌یابد، اما نه در همه مطالعات. برخی از تحقیقات ذکرشده در بررسی جدید نشان می‌دهد که کاهش وزن در افراد چاق به‌هیچ‌وجه خطر مرگ‌ومیر را کاهش نمی‌دهد.
با این‌ حال، در بررسی‌های جدید برای تعیین دقیق تأثیر ورزش یا کاهش وزن بر طول عمر، برخی متخصصان می‌گویند: «در بسیاری از مطالعاتی که آن‌ها بررسی کردند، افرادی که با رژیم لاغری وزن کم کردند دوباره وزن خود را به دست آوردند، سپس دوباره تلاش کردند. رویکرد یویو برای کاهش وزن که اغلب به مشکلات متابولیک مانند دیابت و کلسترول بالا و کاهش امید به زندگی دامن می‌زند.»
از سوی دیگر بیان می‌شود که ورزش با همین بیماری‌ها مبارزه می‌کند. همچنین ممکن است به‌طور غیرمنتظره‌ای ذخایر چربی افراد را بازسازی کند. افراد چاق معمولاً هنگام ورزش مقداری چربی احشایی از دست می‌دهند، حتی اگر کاهش وزن کلی آن‌ها ناچیز باشد. چربی احشایی، که در اعماق بدن ما جمع می‌شود، خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری قلبی و غیره را افزایش می‌دهد.
تعدادی از مطالعاتی که آن‌ها ذکر کرده‌اند نشان می‌دهند که ورزش سیگنال‌های مولکولی داخل سلول‌های چربی دیگر را به روش‌هایی تغییر می‌دهد که ممکن است مقاومت به انسولین را بهبود بخشد و مهم نیست که فرد چقدر وزن دارد.

در نتیجه نکته اولیه بررسی جدید این است که برای سالم بودن نیازی به کاهش وزن ندارید. بسیاری معتقدند: «در مقایسه با کاهش وزن عمدی، با افزایش فعالیت بدنی و تناسب‌اندام، شانس بیشتری برای زندگی بهتر دارید.»

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
خروج از نسخه موبایل